SUQUET, Petra. Jazykový obsah učebnic francouzštiny pro začátečníky a referenční úroveň A1 (Language Content of Textbooks of French for Beginners and Reference Level Description A1). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 194 pp. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe, sv. 1. ISBN 978-80-210-8457-5. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-8466-2016. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jazykový obsah učebnic francouzštiny pro začátečníky a referenční úroveň A1
Name (in English) Language Content of Textbooks of French for Beginners and Reference Level Description A1
Authors SUQUET, Petra.
Edition 1. vyd. Brno, 194 pp. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe, sv. 1, 2016.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-8457-5
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8466-2016
Keywords (in Czech) jazykový obsah učebnic; gramatika; slovní zásoba; jazykové funkce; učebnice francouzštiny; úroveň komunikační jazykové kompetence; Společný evropský referenční rámec pro jazyky; popisy referenčních úrovní pro jazyky; analýza
Keywords in English language content of textbooks; grammar; vocabulary; language functions; textbooks of French as a foreign language teaching; level of language proficiency; Common European Framework of Reference for Languages; reference level descriptions; analysis
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 10/3/2017 14:38.
Abstract
Publikace je zaměřena na problematiku jazykového obsahu učebnic francouzského jazyka. Po předložení teoretických východisek jsou představena tři výzkumná šetření. Jejich cílem bylo určit soulad gramatických jevů, slovní zásoby a jazykových funkcí určených k osvojení s popisem referenční úrovně komunikační jazykové kompetence A1. Kvantitativní analýza jazykového obsahu učebnic poukázala na některé společné rysy s podobně zaměřenými kvalitativními studiemi uskutečněnými ve Francii, Německu a Velké Británii. Jazykový obsah všech analyzovaných učebnic určený k osvojení přesahuje do značné míry úroveň A1, což může zvyšovat kognitivní náročnost učení.
Abstract (in English)
The book focuses on the topic of language content of textbooks of French as a foreign language teaching. After a theoretical, three investigations are presented. The research aim was to investigate the correspondence between grammar, vocabulary and language functions intended to be acquired and the reference level of language proficiency A1. The quantitative analysis focusing on language content of textbooks indicated some common features with similar qualitative studies carried out in France, Germany and Great Britain. For all analysed textbooks, the language content intended to be acquired revealed lot of overlaps of the reference level of language proficiency A1, which may increase the cognitive complexity of tasks.
PrintDisplayed: 19/4/2024 17:48