B 2017

Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments

VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ and Nora JÁGEROVÁ

Basic information

Original name

Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments

Name in Czech

Vzdělávání, podpora a rehabilitace osob se zrakovým postižením

Authors

VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ and Nora JÁGEROVÁ

Edition

1. vyd. Brno, 140 pp. 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-8456-8

Keywords (in Czech)

vzdělávání; podpora; rehabilitace; zrakové postižení

Keywords in English

Education; Support; Rehabilitation; Visual Impairment

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 10/3/2018 11:42, Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

Abstract

V originále

The publication focuses on the description of education and training for future careers, including retraining throughout life for individuals with visual impairments from birth to old age. Rehabilitation approaches for people with congenital and acquired visual impairment are also described, including the system assisting in their integration into society. The publication also includes a research section dealing with the role of an important factor in supporting successful education. The study provides an analysis of the assessment by five Czech mothers of children with visual and multiple disabilities. The results show in particular the importance of the factor of the child acceptance by the parents, coping with the disability and loss of life optimism.

In Czech

Publikace se zaměřuje na popis vzdělávání a přípravy na budoucí povolání, včetně rekvalifikace, v průběhu celého života jedinců se zrakovým postižením, tedy od narození do seniorského věku. Popisovány jsou též rehabilitační přístupy k lidem s vrozeným i získaným zrakovým postižením, a systém pomoci při začlenění osob se zrakovým postižením do společnosti. Publikace obsahuje i výzkumnou část věnující se roli významného faktoru podporujícího úspěšné vzdělávání dětí s postižením. Studie přináší analýzu hodnocení této problematiky pěti českými matkami dětí se zrakovým a kombinovaným postižením. Z výsledků vyplývá zejména význam přijetí dítěte rodiči, vyrovnaní se s postižením dítěte a ztráty životního optimismu.