B 2016

Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma

BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma

Name in Czech

Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma

Name (in English)

Inclusion in Schools and in Society as an Interdisciplinary Issue

Edition

1. dotisk 1. vyd. Brno, 363 pp. 2016

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-8093-5

Keywords (in Czech)

inkluze; inkluzivní vzdělávání; žáci se speciálními vzdělávacími potřebami; škola; řízení školy; kultura školy; společnost; sociální inkluze; perspektivy spolupráce

Keywords in English

inclusion; inclusive education; pupils with special educational needs; school; school management; school culture; society; social inclusion; prospects of cooperation

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 13/3/2017 10:52, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Ve výzkumné monografii je řešeno téma inkluze jako interdisciplinární problém. Inkluzivní vzdělávání není jen problémem pedagogickým nebo speciálněpedagogickým, ale jeho realizace je podmíněna spoluprací celé řady vědních oborů – psychologie, lékařství i sociologie. Zajímaly nás otázky: Jaké faktory ovlivňují jednotlivé aktéry inkluzivního vzdělávání? Na jakých úrovních inkluzivního vzdělávání jednotlivé faktory působí? Jak identifikované faktory působí? Výzkumným prostředím byly běžné základní školy. Využity byly standardní postupy sociálně vědního a medicínského výzkumu, jak kvantitativního, tak kvalitativního charakteru. Výzkumná monografie je členěna do pěti větších celků s vnitřním členěním na kapitoly.

In English

In the research book is addressing the topic of inclusion as an interdisciplinary issue. Inclusive education is not just educational or special educational issue, but its implementation is dependent on cooperation across a number of disciplines - psychology, medicine and sociology. We are interested in particular in answering following questions: What factors affect particular participants of inclusive education? At what levels do the factors function in inclusive education? How do these identified factors function The main research sectors are mainstream primary schools. Standard procedures for social science and medical research of both quantitative and qualitative nature were used. The research book is divided into five sections with internal division into chapters.