J 2017

Exploring Teachers´ Perceptions of Curriculum Change and their Use of Textbooks during its Implementation: A Review of Current Research

JANKO, Tomáš a Karolína PEŠKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Exploring Teachers´ Perceptions of Curriculum Change and their Use of Textbooks during its Implementation: A Review of Current Research

Autoři

JANKO, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Karolína PEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Zeitschrift für Geographiedidaktik, 2017, 2198-4298

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/17:00094669

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kurikulární reforma; vnímání učitelů; učebnice; přehledová studie

Klíčová slova anglicky

curriculum reform; teacher perceptions; textbooks; review

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2018 10:25, Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.

Anotace

ORIG CZ

V originále

The purpose of this review study is to review the state of the art related to research on teacher perceptions of curriculum changes. The review is aimed primarily at the research findings and secondarily at the methodological aspects of studies examining this issue. Special focus is placed on the role of school textbooks as curriculum materials supporting the curriculum change implementation. In the review, 37 resources published between 2000 and 2015 were analysed. Twelve of the sources were related to the topic of teachers’ use of textbooks during curriculum change implementation. The results of the review suggest that teacher perceptions of curriculum changes are not uniform, but vary between positions of acceptance and resistance. Teachers’ demographical characteristics and the perceived constraints of the implementation were identified as the factors most influencing stances towards the curriculum changes. It was also found that textbooks are still perceived as a key curricular (and instructional) tool by teachers. Teachers’ lack of pedagogical content knowledge was the most restraining factor in their use of textbooks during the implementation of the renewed curricula. The review concludes with suggestions for further research in this research area.

Česky

Cílem této přehledové studie je popsat dosavadní stav řešení výzkumu vnímání kurikulárních změn učiteli. Přehledová studie je zaměřena primárně na výzkumná zjištění, sekundárně na metodologické aspekty studií zabývajících se vybraným problémem. Zvláštní zřetel je brán na roli školních učebnic jako kurikulárního materiálu podporujícího implementaci kurikulárních změn. V přehledové studii bylo analyzováno 37 zdrojů publikovaných od roku 2000 do roku 2015. Z toho 12 zdrojů se vztahovalo k problematice používání učebnic učiteli během implementace kurikulárních změn. Výsledky studie naznačily, že učitelovo vnímání kurikulárních změn není jednotné, ale vyznačuje se různými pozicemi akceptace a resistence. Demografické charakteristiky učitelů a vnímané překážky implementace byly identifikovány jako faktory nejvíce ovlivňující vnímání kurikulárních změn. Bylo také zjištěno, že učebnice jsou stále vnímány jako klíčové kurikulární a výukové materiály učitelů. Nedostačující pedagogická znalost obsahu učitelů byla jedním ze zjištěných faktorů, které znesnadňovaly používání učebnic při implementaci nového kurikula. Přehledová studie v závěru nabízí návrhy pro navazující výzkum ve sledované oblasti.

Návaznosti

GA15-05122S, projekt VaV
Název: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Zobrazeno: 28. 10. 2024 12:17