b 2017

Vliv římského práva na evropské právní myšlení – pocta Valentinu Urfusovi

ŽIDLICKÁ, Michaela, Tomáš CIPROVSKÝ and Petr DOSTALÍK

Basic information

Original name

Vliv římského práva na evropské právní myšlení – pocta Valentinu Urfusovi

Authors

ŽIDLICKÁ, Michaela, Tomáš CIPROVSKÝ and Petr DOSTALÍK

Edition

2. vyd. Brno, Elportál, 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učebnice

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

ISSN

Keywords (in Czech)

římské právo; právní historie; právní myšlení; Valentin Urfus

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 11/2/2019 13:22, Mgr. Petra Baštářová

Abstract

V originále

Výuková publikace Vliv římského práva na evropské právní myšlení – pocta Valentinu Urfusovi je primárně určena studentům stejnojmenného volitelného předmětu (PrF:MV402K). Zabývá se zkoumáním tématu tzv. „veřejnoprávní recepce“ římského práva, umožňuje pochopení základního proudu evropského právního vývoje, jehož vyvrcholením je podoba současného právního státu. Výukový text má přiblížit zájemcům historické procesy, které profesor Valentin Urfus vědecky analyzoval, popsal a uvedl do souvislostí na úrovni vysoce vědecké a filosofické, přičemž Urfusův výzkum je zde uzpůsoben pedagogickým účelům. Výuková pomůcka je také dostupná ve verzi pro mobilní zařízení (epub).

In English

The textbook “Roman Law and its Impact on the European Legal Thought – A Tribute to Valentin Urfus” is primarily aimed at students of the optional course bearing the same name (PrF:MV402K). It examines the phenomenon of “reception of Roman law” in the area of public law; and enables understanding of main developmental features of European legal thinking that resulted into the form of present legal state. The textbook gives a guidance how to understand historical development that was analysed, described and put in context by professor Valentin Urfus; results of his research, that are of high scientific and philosophical quality, are presented in a manner adjusted to educational purposes.