VRZAL, Miroslav and Tereza MENŠÍKOVÁ. Stávání se religionistou: Internalizace vědecké identity v počátcích studia religionistiky a její důsledky pro vztah studentů k náboženství (Becoming Scholar of the Study of Religions: The Internalization of a Scholar’s Identity in the Beginning of the Academic Study of Religions and Its Influence on Students’ Relationship to Religions). Sacra. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 13, No 1, p. 7-23. ISSN 1214-5351.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stávání se religionistou: Internalizace vědecké identity v počátcích studia religionistiky a její důsledky pro vztah studentů k náboženství
Name (in English) Becoming Scholar of the Study of Religions: The Internalization of a Scholar’s Identity in the Beginning of the Academic Study of Religions and Its Influence on Students’ Relationship to Religions
Authors VRZAL, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tereza MENŠÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Sacra, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1214-5351.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60304 Religious studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00096315
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) religionistika; studenti religionistiky; univerzita; vzdělávání; socializace; sociální konstruktivismus; identita; náboženství; věda
Keywords in English study of religions; students of the study of religions; university; education; socialization; social constructivism; identity; religion; science
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D., učo 64955. Changed: 28/3/2018 16:38.
Abstract
Studie se zabývá počáteční fází studentské socializace do akademického studia náboženství a jeho vlivem na jejich osobní vztah k náboženství. Z pohledu sociálního konstruktivismu je akademické studium náboženství specifickou sociální realitou, ve které jedinci internalizují normy během procesu socializace. Vědecká identita se začíná tvořit právě v začátcích studia, kdy se studenti učí, jak by měli myslet a jednat jako ideální vědecký pracovník v oblasti studia náboženství. Text ukazuje, jak tento socializační proces ovlivňuje uvažování studentů o náboženství a jaké má důsledky pro jejich osobní život – obzvlášť vzhledem k jejich náboženské identitě. Empirická část studie je založena na kvalitativních rozhovorech se šesti bývalými studenty religionistiky na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.
Abstract (in English)
The paper focuses on early phase of students’ socialization to the academic Study of Religions and its influence on their personal relationship to religions. Based on the social constructionist perspective, academic study of religions is seen as a specific social reality where individuals internalize norms in the socialization process. In the beginning of the study, initial scholar identity starts to build and students begin to learn how they should think and act as ideal typified scholar in the field of the study of religions. The text shows how this socialization process modifies students’ thinking about religions and what does it also mean for their individual lives – especially for their religious identities. The empirical part of study is based on qualitative analysis of interviews of six students from the Study of Religions at Faculty of Arts, Masaryk University in Brno.
Links
MUNI/A/0873/2016, interní kód MUName: Internacionalizace výzkumu v religionistice (Acronym: INTERVYR)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 15/7/2024 16:46