J 2016

K evaluaci kurzů kariérového vzdělávání

HLOUŠKOVÁ, Lenka and Jana VESELÁ

Basic information

Original name

K evaluaci kurzů kariérového vzdělávání

Name (in English)

On Evaluation of Career Education Courses

Authors

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana VESELÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Lifelong learning- Celoživotní vzdělávání, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2016, 1804-526X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00093931

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

kariérové vzdělávání; učební potřeba; vzdělávací potřeba; evaluace poradenských služeb; vysokoškolské poradenství

Keywords in English

career education; learning need; educational need; counselling services evaluation; university counselling

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 12/4/2017 09:21, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

Služby kariérového poradenství nejsou v českém prostředí častým předmětem empirického výzkumu a obdobně tomu je i v případě kurzů kariérového vzdělávání. Cílem této empirické studie je podat empirické důkazy, na kterých by bylo možné vystavět evaluaci kurzů kariérového vzdělávání, nabízených vysokoškolskými poradenskými centry. Empirické důkazy, na nichž zakládáme návrh evaluačního postupu, představují výsledky kvalitativního výzkumného šetření na téma uspokojování učebních a vzdělávacích potřeb klientů vysokoškolských poradenských center prostřednictvím kurzů kariérového vzdělávání. Empirické šetření proběhlo podle designu zakotvené teorie, ale pro účely tohoto textu pracujeme pouze s výpověďmi od 32 studentů tří veřejných brněnských vysokých škol, kteří se v průběhu svého studia zúčastnili alespoň jednoho kurzu kariérového vzdělávání. Nejdříve jsou v textu popsány potřeby a situace, které studenty dovedly k rozhodnutí zúčastnit se kurzů kariérového vzdělávání. Dále jsou charakterizovány způsoby uspokojování učebních a vzdělávacích potřeb a pozornosti neunikají ani faktory, které uspokojování potřeb ovlivňují. Následně, s odkazem na existující přístupy k evaluaci služeb kariérového poradenství a zjištěné vazby mezi výstupy a dopady kurzů, je představen návrh struktury evaluace kurzů kariérového vzdělávání, který kombinuje evaluaci zaměřenou na proces a evaluaci zaměřenou na výstupy procesů kariérového vzdělávání. Navrhovaná struktura evaluačního procesu se tak může stát inspirací, jak přistoupit k evaluaci kurzů kariérového vzdělávání, ale také k inovaci těchto kurzů.

In English

Career counselling services in the Czech Republic are not a frequent subject of empirical research and a similar situation is in the case of career education courses. The aim of this empirical study is to provide empirical evidence on which evaluation of the career education courses provided by university counselling centres could be based. Empirical evidence, on which we base evaluation process proposal, is represented by results of qualitative research on the topic of meeting the learning and educational needs of clients of university counselling centres through career education courses. The empirical survey was conducted using grounded theory design, but for the purpose of this article, we only work with statements of 32 students of three public universities in Brno who, in the course of their studies, attended at least one career education course. First, the needs and situations that led the students to the decision to participate in career education courses are described in the text. Further ways of meeting the learning and educational needs are described and attention is paid also to factors that influence meeting the needs. Subsequently, with reference to the existing approaches to evaluation of career counselling services and discovered links between the outputs and impact of the courses, a proposal of career education courses structure which combines evaluation focusing on the process and evaluation focusing on the outputs of the career education processes is presented. The proposed structure of the evaluation process may become an inspiration for the approach to career education courses evaluation as well as for their innovation.

Links

MUNI/A/1147/2015, interní kód MU
Name: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A