JANÍK, Zdeněk. Negotiation of Identities in Intercultural Communication. JoLaCe Journal of Language and Cultural Education. Berlin: WALTER DE GRUYTER GMBH, 2017, roč. 5, č. 1, s. 160-181. ISSN 1339-4045. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1515/jolace-2017-0010.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Negotiation of Identities in Intercultural Communication
Název česky Vyjednávání identit v interkulturní komunikaci
Autoři JANÍK, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání JoLaCe Journal of Language and Cultural Education, Berlin, WALTER DE GRUYTER GMBH, 2017, 1339-4045.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/17:00096325
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1515/jolace-2017-0010
UT WoS 000401829400010
Klíčová slova česky činnosti tváře; interkulturní komunikace; kulturní identita; mezinárodní studenti; nápadnost identity; teorie managementu identity; vyjednávání identit
Klíčová slova anglicky cultural identity; facework; identity management theory; identity salience; intercultural communication; international students; negotiation of identities
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D., učo 17249. Změněno: 22. 2. 2018 13:39.
Anotace
Negotiation of identities in communication entails affirming the identities we want others to recognize in us and ascription of identities we mutually assign to each other in communication. The study of intercultural communication focuses on cultural identity as the principal identity component that defines intercultural communication. In this article, the assumption that cultural group membership factors determine the context of intercultural communication is questioned. The article examines how intercultural interlocutors negotiate their identities in various intercultural interactions. The aims of the research presented in this paper are: 1) to examine which identities - cultural, personal, or social - intercultural interlocutors activate in intercultural communication; 2) to determine whether interlocutors’ intercultural communication is largely influenced by their cultural identities; 3) and to identify situations in which they activate their cultural identities (3). The research data were collected from 263 international students studying at Masaryk University in Brno in the years 2010 - 2016. Although the research results are not conclusive, they indicate that cultural identities predominate in the students’ ethnocentric views and that stereotypes constrain the students’ cultural identities and affect the negotiation of identities in intercultural communication.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 13:07