D 2017

How to Get Taxpayers to Pay Local Charges

RADVAN, Michal

Basic information

Original name

How to Get Taxpayers to Pay Local Charges

Name in Czech

Jak přimět poplatníky platit místní poplatky

Authors

RADVAN, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, The Financial Law towards Challenges of the XXI Century, p. 340-348, 9 pp. 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50501 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14220/17:00096438

Organization unit

Faculty of Law

ISBN

978-80-210-8516-9

UT WoS

000405243700026

Keywords (in Czech)

daň; daňové právo; místní poplatek; sankce; reklama

Keywords in English

Tax; tax law; local charge; sanction; promotion; advertising

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 31/3/2018 00:58, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Why taxpayers are not paying the taxes? Maybe some do not want to. Maybe some do not have money to pay. Maybe some are not apprehensive about sanctions. Moreover, some of them even do not know they are obliged to pay. This article deals with the last two issues: sanctions in local charges and promotion of local charges. As there is no classification of sanctions in tax law in the Czech Republic, it is necessary to describe and analyze the law in this area and compare de lege lata regulation with the intended amendments. The second part of the article is focused on how local charges are promoted by State or local self-government units, or how local charges should be promoted, while using the analytical method. This is the aim of the paper. The hypothesis to be confirmed or disproved is that the promotion of local charges is not adequate to get taxpayers to pay local charges (on time, in correct amount, at all). Finally using the synthesis of gained knowledge the best tax promotion mix is presented.

In Czech

Proč poplatníci neplatí daně? Možná někteří nechtějí. Možná někteří nemají peníze, aby zaplatili. Možná se někteří nebojí sankcí. Možná dokonce někteří ani neví, že by platit měli. Článek se zabývá právě posledními dvěma oblastmi: sankcemi v oblasti místních poplatků a "reklamou" na místní poplatky. Protože v České republice neexistuje klasifikace sankcí v daňovém právu, je nezbytné popsat a analyzovat právní regulaci v dané oblasti a porovnat regulaci de lege lata s připravovanými novelizacemi. Druhá část příspěvku je pak zaměřena na to, jak jsou místní poplatky propagovány státem a územními samosprávnými celky, či jak by propagovány býti měly, přičemž je využito analytické metody. To je také cílem příspěvku. Hypotéza, kterou článek potvrdí či vyvrátí, uvádí, že stávající propagace místních poplatků není dostatečná k tomu, aby poplatníci platili místní poplatky (řádně a včas). Nakonec, za využití syntézy získaných znalostí, je navržen nejlepší propagační mix.

Links

MUNI/A/1359/2016, interní kód MU
Name: Reforma důchodových daní (Acronym: ReDuD)
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached