D 2016

STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ JAKO SOUČÁST PROJEKTOVÉ KULTURY OBCÍ ČR

LNĚNIČKA, Libor

Basic information

Original name

STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ JAKO SOUČÁST PROJEKTOVÉ KULTURY OBCÍ ČR

Name (in English)

Strategic planning as a component of projects culture in czech municipalities

Authors

LNĚNIČKA, Libor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Nitra, Geografické informácie 20(2), p. 252-262, 11 pp. 2016

Publisher

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50702 Urban studies

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00096465

Organization unit

Faculty of Education

ISSN

UT WoS

000417354000020

Keywords (in Czech)

Strategické řízení, strategický plán, Česká republika, dotace, Evropská unie

Keywords in English

Strategic management; strategic development plan; Czech Republic; grant; European Union

Tags

Reviewed
Změněno: 14/3/2018 14:10, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Strategické plánování tedy můžeme chápat jako systematický způsob jak organizovat změny a vytvářet v celé společnosti široký konsenzus a společnou vizi pro lepší (socio)ekonomickou budoucnost. Výsledkem této činnosti je strategický plán, jako klíčový nástroj regionálního rozvoje území. Záměrem příspěvku je prezentovat výsledky výzkumné sondy, která proběhla v roce 2016 mezi obcemi ČR s počtem obyvatel nad 500. Cílem výzkumné sondy bylo zjištění přípravy strategických dokumentů na úrovni obcí a jejich bezproblémová „adaptace“ na programovací období EU 2014–2020, tedy shoda realizace dokumentu s programovacím obdobím. Výsledky výzkumné sondy přinesly zajímavé postřehy v oblasti různorodého přístupu k metodice zpracování tak významným dokumentů, jakými jsou strategické a komunitní plány rozvoje.

In English

Strategic management is posssible to understand as the most important activities influencing the success and existence of all enterprises and institutions in the future. There are including marketing, but it is a much more complex ceiling on the functioning of the organization. From the business sector is gradually moving into the public sector, where the municipality / city, but also microregions in terms of basic setting strategic goals. This main aim of this article is to present the aspects of a multi-criteria analysis research, strategic planning at the level of municipalities in relation to the activities / projects financed from public sources. The article brings an analysis of the most important aspects of preparing strategic plans and projects at the municipal level in the Czech Republic.