FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání (Creative writing in literary education as a tool of cognition). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 226 pp. ISBN 978-80-210-8545-9. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-8545-2017. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání
Name (in English) Creative writing in literary education as a tool of cognition
Authors FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ.
Edition 1., elektronické vyd. Brno, 226 pp. 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Editorship of professional books
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-8545-9
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-8545-2017
Keywords (in Czech) tvůrčí psaní
Keywords in English creative writing
Tags Munipress
Bibliography 112 records
Changed by Changed by: Mgr. Monika Kellnerová, učo 430435. Changed: 28/4/2019 18:20.
Abstract
Tato monografie se zabývá využitím tvůrčího psaní v literární výchově. Ukazuje, jak zařadit do školní praxe cvičení na tvorbu textu, a vysvětluje, proč je tvůrčí psaní účinné jako vyučovací metoda. Autoři monografie chápou tvůrčí psaní jako nástroj poznání. Metody tvůrčího psaní směřují k rozvoji vnímání, prožívání a myšlení žáka a také k rozvoji tvořivé komunikace ve školní třídě. Tvůrčí psaní přitom zůstává také zábavou a (ačkoli to není hlavním záměrem) rozvíjí literární talent pisatele. Kniha nabízí vedle teoretických pasáží řadu jednotlivých projektů (komponovaných tematických lekcí), které najdou využití nejen ve školním vzdělávání (na střední či vysoké škole), ale také jako součást volnočasových aktivit.
Abstract (in English)
This monograph deals with the use of creative writing in literary education. It shows how exercises aimed at creating texts can be incorporated into school practice and explains why creative writing is effective as a teaching method. The authors of the monograph understand creative writing as a mental tool of cognition, as a medium of creative thinking. The methods of creative writing lead to the development of students’ perception, experiencing and thinking, and also to the development of creative communication in classrooms. At the same time, creative writing is enjoyable and (although this is not the main goal) develops the literary talent of writers. Besides the theoretical background, this book also presents individual projects (lessons devoted to a particular topic) which might be utilized not only in school education (secondary or tertiary) but also as a part of free-time activities.
Links
MUNI/A/0805/2011, interní kód MUName: Studentská odborná činnost studia české literatury
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/4/2024 13:38