B 2017

Quo vadis, philologia?

KREJČOVÁ, Elena and Pavel KREJČÍ

Basic information

Original name

Quo vadis, philologia?

Name (in English)

Quo vadis, philologia?

Authors

KREJČOVÁ, Elena (100 Bulgaria, guarantor, belonging to the institution) and Pavel KREJČÍ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Vydání první. Brno, 300 pp. 2017

Publisher

Tribun EU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60202 Specific languages

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00096656

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-263-1178-2

Keywords (in Czech)

jihoslovanské jazyky; bulharština; srbština; chorvatština; výuka bulharštiny

Keywords in English

South Slavonic languages; Bulgarian language; Serbian language; Croatian language; teaching Bulgarian

Tags

Reviewed
Změněno: 26/3/2018 20:57, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Cílem publikace je představit z nejrůznějších úhlů problematiku výuky jihoslovanských jazyků, tj. slovinštiny, chorvatštiny, srbštiny, makedonštiny a bulharštiny, která spadá do širší sféry studia tzv. „malých“ filologií. Uvedená problematika je nahlížena z více hledisek – především však z organizačního, pedagogicko-metodologického a translatologického. Autoři si kladou otázky, kde se nacházejí současná filologická studia o jihoslovanských jazycích (úvodní texty přibližují mj. vývoj jednotlivých jihoslovanských filologií na FF MU od jejich vzniku po současnost), jaké jsou problémy, s nimiž se potýkají, jaký je stav dnešních univerzitních jihoslovanských filologií (především tam, kde oba autoři působí – na Masarykově univerzitě v Brně) a snaží se předpovědět, jakým směrem se nejspíš bude výuka inovovat a vyvíjet.

In English

The aim of the publication is to present the problems of Slavic language teaching, ie Slovenian, Croatian, Serbian, Macedonian and Bulgarian, from a variety of perspectives, which fall within the wider sphere of study of so-called "small" philologies. This issue is viewed from several points of view - mainly from organizational, pedagogical-methodological and translatological. The authors ask questions about current philological studies of South Slavic languages (introductory texts include, among other things, the development of individual South Slavic philologies at the Faculty of Arts, from their birth to the present), what are the problems faced by the current state of South Slavic philology (Especially where the two authors work - at the Masaryk University in Brno) and try to predict the direction in which the teaching will probably innovate and develop.