DOBROVOLNÁ, Alena. Ústní interakce a rozvoj komunikační kompetence při výuce angličtiny s interaktivní tabulí (Oral interaction and development of communicative competence in teaching English with an interactive whiteboard). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 178 pp. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe, sv. 2. ISBN 978-80-210-8484-1. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ústní interakce a rozvoj komunikační kompetence při výuce angličtiny s interaktivní tabulí
Name (in English) Oral interaction and development of communicative competence in teaching English with an interactive whiteboard
Authors DOBROVOLNÁ, Alena.
Edition 1. vyd. Brno, 178 pp. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe, sv. 2, 2016.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-8484-1
Keywords (in Czech) žák; učitel; interaktivní tabule; interaktivní a tištěná učebnice; formy interakce; komunikace v cizím jazyce; komunikační kompetence; komunikační přístup; cvičení a jejich druhy; materiály pro interaktivní tabuli
Keywords in English learner; teacher; interactive board; printed and digital textbook; patterns of interaction; communication in a foreign language; communicative competence; communicative approach; exercises and their types; materials for an interactive board
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 23/5/2017 15:05.
Abstract
Publikace popisuje a shrnuje výzkum aktuálního tématu rozvoje komunikační kompetence v ústní interakci při výuce angličtiny s interaktivní tabulí. Cílem šetření bylo zjistit, vytvářejí-li učitelé žákům příležitosti k ústní interakci a navozují-li v hodinách anglického jazyka komunikační situace. Pozornost je zaměřena na to, zda a případně jak je ústní interakce v cílovém jazyce a její nácvik ovlivněna současným používání interaktivní tabule. Výzkumu byly podrobeny s tímto související jevy a oblasti – formy interakce, které učitelé používali při vyučování, typy činností, ke kterým IWB sloužila, technické úkony, které na ní učitel či žáci prováděli. Výzkumným nástrojem bylo kvalitativní strukturované pozorování ve vybraných školách v České republice, které vyústilo v analýzu observačních záznamů. Výsledky analýzy pak byly následně konfrontovány se závěry některých zahraničních a domácích výzkumných studií. K nejdůležitějším zjištěním, jež výsledky naznačují, patří, že učitelé, kteří neuplatňují principy komunikačního přístupu a jejichž výuka nemá činnostní charakter, používají interaktivní tabuli velmi tradičním způsobem a moderní technologie nijak nepřispívá ke změně jejich vyučovacího stylu. Výsledky výzkumu byly kriticky zhodnoceny a byla navržena možná řešení i směr dalšího zkoumání.
Abstract (in English)
The publication deals with current topic of development of communicative competence in oral interaction in lessons of English as a foreign language taught with an interactive whiteboard. The aim of the research was to find out if teachers create opportunities for learners to interact orally and if they induce communication situations in lessons of English. It aims to find out if and how the oral interaction in a target language and its practice are influenced while an interactive board is being used. The research focused on related areas – patterns of interaction which were applied by the teachers in the observed lessons, types of activities the interactive board was used for, technical operations performed on it by teachers and learners. The research instrument was qualitative structured observation carried out in chosen basic schools in the Czech Republic which lead to analysis of the observation records. The results were consequently confronted with the findings of some foreign and Czech research studies. One of the most important findings resulting from the observations is that teachers who do not apply the principles of communication approach use an interactive board in a very traditional way and modern technologies do not contribute to the change of their teaching style. The research results were critically evaluated and possible solutions as well as possibilities of further research were suggested.
PrintDisplayed: 19/4/2024 22:46