DOBROVOLNÁ, Alena. Ústní interakce a rozvoj komunikační kompetence při výuce angličtiny s interaktivní tabulí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 178 s. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe, sv. 2. ISBN 978-80-210-8484-1. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ústní interakce a rozvoj komunikační kompetence při výuce angličtiny s interaktivní tabulí
Název anglicky Oral interaction and development of communicative competence in teaching English with an interactive whiteboard
Autoři DOBROVOLNÁ, Alena.
Vydání 1. vyd. Brno, 178 s. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe, sv. 2, 2016.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
ISBN 978-80-210-8484-1
Klíčová slova česky žák; učitel; interaktivní tabule; interaktivní a tištěná učebnice; formy interakce; komunikace v cizím jazyce; komunikační kompetence; komunikační přístup; cvičení a jejich druhy; materiály pro interaktivní tabuli
Klíčová slova anglicky learner; teacher; interactive board; printed and digital textbook; patterns of interaction; communication in a foreign language; communicative competence; communicative approach; exercises and their types; materials for an interactive board
Štítky Munipress
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Změněno: 23. 5. 2017 15:05.
Anotace
Publikace popisuje a shrnuje výzkum aktuálního tématu rozvoje komunikační kompetence v ústní interakci při výuce angličtiny s interaktivní tabulí. Cílem šetření bylo zjistit, vytvářejí-li učitelé žákům příležitosti k ústní interakci a navozují-li v hodinách anglického jazyka komunikační situace. Pozornost je zaměřena na to, zda a případně jak je ústní interakce v cílovém jazyce a její nácvik ovlivněna současným používání interaktivní tabule. Výzkumu byly podrobeny s tímto související jevy a oblasti – formy interakce, které učitelé používali při vyučování, typy činností, ke kterým IWB sloužila, technické úkony, které na ní učitel či žáci prováděli. Výzkumným nástrojem bylo kvalitativní strukturované pozorování ve vybraných školách v České republice, které vyústilo v analýzu observačních záznamů. Výsledky analýzy pak byly následně konfrontovány se závěry některých zahraničních a domácích výzkumných studií. K nejdůležitějším zjištěním, jež výsledky naznačují, patří, že učitelé, kteří neuplatňují principy komunikačního přístupu a jejichž výuka nemá činnostní charakter, používají interaktivní tabuli velmi tradičním způsobem a moderní technologie nijak nepřispívá ke změně jejich vyučovacího stylu. Výsledky výzkumu byly kriticky zhodnoceny a byla navržena možná řešení i směr dalšího zkoumání.
Anotace anglicky
The publication deals with current topic of development of communicative competence in oral interaction in lessons of English as a foreign language taught with an interactive whiteboard. The aim of the research was to find out if teachers create opportunities for learners to interact orally and if they induce communication situations in lessons of English. It aims to find out if and how the oral interaction in a target language and its practice are influenced while an interactive board is being used. The research focused on related areas – patterns of interaction which were applied by the teachers in the observed lessons, types of activities the interactive board was used for, technical operations performed on it by teachers and learners. The research instrument was qualitative structured observation carried out in chosen basic schools in the Czech Republic which lead to analysis of the observation records. The results were consequently confronted with the findings of some foreign and Czech research studies. One of the most important findings resulting from the observations is that teachers who do not apply the principles of communication approach use an interactive board in a very traditional way and modern technologies do not contribute to the change of their teaching style. The research results were critically evaluated and possible solutions as well as possibilities of further research were suggested.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 19:43