KVITKOVIČOVÁ, Lucia and Jana MÁCHOVÁ. Školní identita studentů středních odborných škol a vysokoškolských studentů (School identity of secondary technical school students and university students). Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání. Brno: Mendelova univerzita v Brně, vol. 7, No 1, p. 32-53. ISSN 1804-526X. doi:10.11118/lifele2017070132. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Školní identita studentů středních odborných škol a vysokoškolských studentů
Name (in English) School identity of secondary technical school students and university students
Authors KVITKOVIČOVÁ, Lucia (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Jana MÁCHOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2017, 1804-526X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/17:00094756
Organization unit Faculty of Social Studies
Doi http://dx.doi.org/10.11118/lifele2017070132
Keywords (in Czech) závazek ke studiu; explorace studia; vysokoškolští studenti; studenti středních odborných škol; kariérní relevantnost studia; preference studia
Keywords in English commitment to study; exploration of the study; university students; secondary technical schools students; career relevance of the study; preference of the study
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 26/3/2018 16:26.
Abstract
Studie popisuje utváření školní identity u mladých lidí a zaměřuje se na její dva hlavní procesy – na exploraci studia a závazek ke studiu. Výzkumným cílem práce bylo zjistit, jakou roli hraje u těchto procesů typ školy a subjektivní vnímání studia. Dotazník školní identity vyplnilo 194 vysokoškoláků a 116 studentů středních odborných škol s řemeslným zaměřením ve věku od 18 do 21 let. Odpovídali na otázky týkající se jejich postoje ke studiu. Analýza kovariance ukázala, že studenti vysokých škol se vyznačují ve srovnání se studenty středních odborných škol s řemeslným zaměřením větší mírou explorace studia. Subjektivně vnímaná kariérní relevantnost studia a preference studia významně ovlivnily stupeň závazku ke studiu. Největších hodnot závazku ke studiu přitom dosahovali ti studenti, kteří vnímali své studium jako přímou součást přípravy na svou budoucí kariéru, a studenti, kteří studovali to, co vždy chtěli. Výsledky jsou diskutovány vzhledem k teoretickému ukotvení práce i k možným praktickým dopadům studie.
Abstract (in English)
The study describes the development of school identity among young people, it focuses on its two main processes, namely the exploration of the study and commitment to study. The research goal of the study was to determine the role of the type of the school and subjective perception of the study in these processes. 194 university students and 116 students of secondary technical schools with craft specialisation between 18 and 21 years of age filled in the questionnaire of school identity and answered questions about the attitude to their study. Analysis of covariance showed that university students, compared to the students of secondary technical schools with craft specialisation, are characterised by a greater degree of exploration of the study. Subjectively perceived career relevance of the study and preference of the study significantly influenced the degree of commitment to study. The highest degree of commitment to study was reached by those students, who perceived their study as a direct part of preparation for their future career, and students, who studied the field they have always wanted to study. The results are discussed considering the theoretical basis of the study and its possible practical impact.
Links
GAP407/12/0854, research and development projectName: Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity
Investor: Czech Science Foundation, Paths to adulthood: longitudinal research of developmental trajectories and predictors of autonomy and identity
PrintDisplayed: 18/4/2024 08:54