Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1381436, author = {Bartoš, Jiří and Musilová, Jana and Vozdecký, Luboš}, article_location = {Praha}, article_number = {9}, keywords = {rolling with and without slipping; physics education}, language = {cze}, issn = {0009-0700}, journal = {Československý časopis pro fyziku}, title = {Valení - teorie a experiment, gymnaziální studentský projekt}, volume = {67}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 1381436 AU - Bartoš, Jiří - Musilová, Jana - Vozdecký, Luboš PY - 2017 TI - Valení - teorie a experiment, gymnaziální studentský projekt JF - Československý časopis pro fyziku VL - 67 IS - 9 SP - 61-69 EP - 61-69 PB - AV ČR, Fyzikální ústav SN - 00090700 KW - rolling with and without slipping KW - physics education N2 - Problematika rotačních a valivých pohybů bývá považována studenty a často i učiteli fyziky za značně obtížnou. Plně obecné řešení problémů spojených s takovým typem pohybu (pohyb setrvačníků, apod.), ovšem vyžaduje odpovídající matematický aparát, a pak je samozřejmě na místě s takovým názorem souhlasit. Na druhé straně je možné na zcela elementární úrovni, ať již středoškolské či bakalářské, provést výklad i takových rotačních a valivých pohybů, jimž se nejen učebnice, ale i učitelé při přímé výuce raději vyhýbají. Dokladem jsou výsledky tohoto článku, jenž vychází z gymnaziálního studentského projektu z oblasti mechaniky valivých pohybů. Studuje různé aspekty valení, zejména podmínky pro valení bez prokluzu, popis valení s prokluzem a podmínky přechodu mezi nimi. Teoretické závěry jsou ověřeny pomocí jednoduchých experimentů. Data jsou zpracována pomocí software Tracker, který je mimořádně vhodný pro využití na středoškolské úrovni, a poté porovnána metodou nejmenších čtverců s teoretickým modelem. Ze závěrů studie je zřejmé, že úlohy uvedeného typu mohou dokonce řešit studenti velmi samostatně, samozřejmě s konzultační a materiální podporou. Na rozdíl od často viděných soutěžních prací z moderní fyziky, do jejíž podstaty středoškolský student v principu nemůže proniknout (a práce buď zůstává na povrchu, nebo se student stává pouhým účastníkem týmového výzkumu či pomocníkem vědeckého konzultanta), mají důsledně zpracované projekty z názornějších klasických, i když ne tak tzv. atraktivních oblastí fyziky zásadní význam pro prohloubení fyzikálního myšlení studentů. ER -
BARTOŠ, Jiří, Jana MUSILOVÁ and Luboš VOZDECKÝ. Valení - teorie a experiment, gymnaziální studentský projekt (Rolling - theory and experiment, secondary school student project). \textit{Československý časopis pro fyziku}. Praha: AV ČR, Fyzikální ústav, 2017, vol.~67, No~9, p.~61-69. ISSN~0009-0700.
|