B 2016

Mediální výchova. Reflexe učitelů českého jazyka a literatury

SOCHOROVÁ, Dagmar

Basic information

Original name

Mediální výchova. Reflexe učitelů českého jazyka a literatury

Name (in English)

Media Education. Reflection of the Czech Language nad Literature Teachers

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 257 pp. 2016

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-210-8524-4

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-8524-2016

Keywords (in Czech)

kurikulum; učitelovo pojetí kurikula; média; mediální komunikace; mediální výchova; mediální gramotnost; realizované kurikulum; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; Český jazyk a literatura

Keywords in English

curriculum; teacher’s conception of curriculum; media; media communication; media education; media literacy; realized curriculum; The Framework Education Programme for Elementary Education; the Czech language and literature

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 29/5/2017 13:19, PhDr. Lea Novotná

Abstract

V originále

Monografie se zabývá výzkumem realizovaného kurikula mediální výchovy z pohledu učitelů českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol v České republice. V teoretické části práce jsou popsána teoretická východiska řešené problematiky. Empirická část představuje výzkumné šetření, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jaká je realizovaná forma kurikula průřezového tématu Mediální výchova u učitelů českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol v České republice. Dotazníkové šetření se skládalo ze tří částí a bylo zaměřeno na učitelovo pojetí kurikula mediální výchovy, realizovanou formu kurikula mediální výchovy a začlenění mediální výchovy do výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura.

In English

Monograph is focusing on research of curriculum of the Media Education from the perspective of upper elementary school teachers of the Czech language and literature in the Czech Republic. In the theoretical part are described theoretical approaches dealing with the topic. Empirical part of the monograph introduces the results of the research itself, which aims to discover the form of the curriculum of Media Education applied by the teachers of the Czech language and literature in the Czech upper elementary schools. Questionnaire was composed of three parts: teachers’ concepts of the media education curriculum, applied form of the curriculum and overall integration of the media education into the curriculum of the Czech language and literature classes.