Detailed Information on Publication Record
2016
Mediální výchova. Reflexe učitelů českého jazyka a literatury
SOCHOROVÁ, DagmarBasic information
Original name
Mediální výchova. Reflexe učitelů českého jazyka a literatury
Name (in English)
Media Education. Reflection of the Czech Language nad Literature Teachers
Authors
Edition
1., elektronické vyd. Brno, 257 pp. 2016
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
ISBN
978-80-210-8524-4
DOI
10.5817/CZ.MUNI.M210-8524-2016
Keywords (in Czech)
kurikulum; učitelovo pojetí kurikula; média; mediální komunikace; mediální výchova; mediální gramotnost; realizované kurikulum; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; Český jazyk a literatura
Keywords in English
curriculum; teacher’s conception of curriculum; media; media communication; media education; media literacy; realized curriculum; The Framework Education Programme for Elementary Education; the Czech language and literature
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 29/5/2017 13:19, PhDr. Lea Novotná
V originále
Monografie se zabývá výzkumem realizovaného kurikula mediální výchovy z pohledu učitelů českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol v České republice. V teoretické části práce jsou popsána teoretická východiska řešené problematiky. Empirická část představuje výzkumné šetření, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jaká je realizovaná forma kurikula průřezového tématu Mediální výchova u učitelů českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol v České republice. Dotazníkové šetření se skládalo ze tří částí a bylo zaměřeno na učitelovo pojetí kurikula mediální výchovy, realizovanou formu kurikula mediální výchovy a začlenění mediální výchovy do výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura.
In English
Monograph is focusing on research of curriculum of the Media Education from the perspective of upper elementary school teachers of the Czech language and literature in the Czech Republic. In the theoretical part are described theoretical approaches dealing with the topic. Empirical part of the monograph introduces the results of the research itself, which aims to discover the form of the curriculum of Media Education applied by the teachers of the Czech language and literature in the Czech upper elementary schools. Questionnaire was composed of three parts: teachers’ concepts of the media education curriculum, applied form of the curriculum and overall integration of the media education into the curriculum of the Czech language and literature classes.