JUŘÍK, Vojtěch, Pavel UGWITZ a Čeněk ŠAŠINKA. Primitiva virtuální interakce : základní stavební kameny pro vývoj a výzkum interaktivních virtuálních prostředí. In Farkaš, Igor; Takáč, Martin; Rybár, Ján; Cergel, Peter. Kognicia a umelý život XVII, 2017. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2017, s. 81-86. ISBN 978-80-223-4346-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Primitiva virtuální interakce : základní stavební kameny pro vývoj a výzkum interaktivních virtuálních prostředí
Název anglicky Virtual interaction primitives : Basic building blocks for development and research of interactive virtual environments
Autoři JUŘÍK, Vojtěch (203 Česká republika, garant, domácí), Pavel UGWITZ (203 Česká republika, domácí) a Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Bratislava, Kognicia a umelý život XVII, 2017, od s. 81-86, 6 s. 2017.
Nakladatel Univerzita Komenského v Bratislave
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00096849
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-223-4346-6
Klíčová slova česky interakční primitiva; geografická vizualizace; interakce člověk-stroj
Klíčová slova anglicky interaction primitives; geographical visualization; HCI
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D., učo 372092. Změněno: 16. 4. 2018 16:42.
Anotace
Interaktivní virtuální prostředí představují přirozený posun ve vývoji externích informačních reprezentací — vizualizací. Nejčastější a nejrealističtější formou reprezentace prostoru ve virtuálním prostředí bývají geovizualizace, potažmo jejich deriváty ve formě map. Tyto kartografické produkty jsou v interaktivní formě využívány nejen v mnoha aplikovaných oblastech, ale také v základním výzkumu jako vhodný materiál pro zkoumání řady kognitivních procesů a mentálních kompetencí. V současné době neexistuje jednotná taxonomie pro pojmenování a výzkum základních prvků, které tvoří interaktivní virtuální prostředí. Interakční primitiva představují základní stavební jednotky, kterými lze vyjádřit povahu dynamické interakce s virtuálními prostředími. S mohutným rozvojem různých forem interaktivních vizualizací je proto nezbytné definovat empiricky zakotvenou a ekologicky validní taxonomii interakčních primitiv, která definují povahu celé interakce. V rámci tohoto příspěvku shrnujeme do- savadní poznatky o interakčních primitivech, která představujeme v kontextu některých modelů shrnujících interakci člověka s na mapách založenými vizual- izacemi a implikujeme jejich užití při vývoji, výzkumu a aplikaci virtuálních interaktivních vizualizací.
Anotace anglicky
Interactive virtual environments represent natural shift in the development of the external graphical information representations - visualizations. The most realistic and form of the space representation in VR is geovisualization, or its derivates (maps). These cartographical products are used not only in many applied areas, but also in the basic research, where they can be seen as perfect stimuli for the exploration of various cognitive aspects and mental processes. Currently, there is no comprehensive taxonomy for identification of the basic building blocks, which creates interactive virtual environment. Interactive primitives represent building blocks, which can express the nature of the dynamic interaction with virtual environments.
Návaznosti
EE2.3.30.0037, projekt VaVNázev: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce
MUNI/M/0846/2015, interní kód MUNázev: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masarykova univerzita, Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 17:37