D 2017

Visual cognitive styles in virtual environments : Constructing and evaluating adequate task

UGWITZ, Pavel, Vojtěch JUŘÍK and Čeněk ŠAŠINKA

Basic information

Original name

Visual cognitive styles in virtual environments : Constructing and evaluating adequate task

Name in Czech

Vizuální kognitivní styly ve virtuálních prostředích : Konstrukce a evaluace vhodného tasku

Authors

UGWITZ, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Vojtěch JUŘÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Čeněk ŠAŠINKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Kognicia a umelý život XVII, 2017, p. 184-189, 6 pp. 2017

Publisher

Univerzita Komenského v Bratislave

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50101 Psychology

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00096854

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-223-4346-6

Keywords (in Czech)

vizuální kognitivní styly; virtuální prostředí

Keywords in English

visual cognitive styles; virtual environments

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/4/2018 16:45, Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.

Abstract

V originále

Visual cognitive styles manifest in ways humans implicitly process visual cues from their surroundings. A question arises: how are cognitive styles to be measured? Classic approaches make use of questionnaires or figural tasks. However, the nature of these approaches fails at capturing complexity of real visual compositions. With the onset of (mobile) eye-tracking devices, this limitation can be overcome; the paradigm, however, still revolves around receptive processing of existing visual material. The aim of this paper is to consider constructing 3D virtual scenes, followed by utilizing such scenes in visual cognitive styles tasks -- using virtual reality and eye-tracking devices. While constructing virtual environments does indeed offer new possibilities, technological constraints and visual perception limitations do, however, introduce some new limitations to the table. Therefore, offering a methodological grasp of virtual scene construction is relevant.

In Czech

Vizuální kognitivní styly se manifestují způsoby, kterými lidé implicitně zpracovávají vizuální podněty z okolí. Je však otázkou, jak vizuální kognitivní styly měřit. Klasické způsoby měření využívají dotazníků, či jednoduchých obrázkových úloh. Tyto způsoby však ze své podstaty nemohou zachytit komplexitu skutečných vizuálních kompozicí. S nástupem (mobilních) eye-trackingových zařízení se sice možnosti měření kognitivních stylů posouvají, jedná se zde však pouze o receptivní zpracování reálného vizuálního podkladu. Cílem tohoto příspěvku je představit možnosti i úskalí, které v sobě skýtá konstrukce virtuálních prostředí a jejich následné nasazení v úlohách zaměřených na zachycení vizuálních kognitivních stylů, v rámci virtuální reality, při užití eye-trackingu. Konstrukce vlastních virtuálních prostředí sice otevírá nové možnosti, technologické limitace i specifika vizuálního vnímání s sebou nicméně nesou řadu omezení – je tedy třeba klást důraz na metodické podchycení zásad konstrukce virtuálních úloh.

Links

MUNI/M/0846/2015, interní kód MU
Name: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masaryk University, Influence of cartographic visualization on solving practical and instructional space tasks, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects