BERÁNEK, Jaroslav. Volba vhodného označení nebo substituce při řešení matematických úloh (Choice of Suitable Notation or Substitution while Solving Mathematical Problems). In Kamila Hasilová, Pavla Macháčková, Karolína Holubová. XXXV. International Colloquium on the Management of Educational Process: proceedings of abstracts and electronic versions of reviewed contributions on CD-ROM. 1st ed. Brno: Univerzita Obrany, 2017, p. nestránkováno, 7 pp. ISBN 978-80-7231-419-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Volba vhodného označení nebo substituce při řešení matematických úloh
Name (in English) Choice of Suitable Notation or Substitution while Solving Mathematical Problems
Authors BERÁNEK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, XXXV. International Colloquium on the Management of Educational Process: proceedings of abstracts and electronic versions of reviewed contributions on CD-ROM, p. nestránkováno, 7 pp. 2017.
Publisher Univerzita Obrany
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00096862
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7231-419-5
Keywords (in Czech) Matematická úloha; substituce; goniometrické funkce; analytická geometrie
Keywords in English Mathematical problem; substitution; goniometric function; analytical geometry
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 23/3/2018 18:40.
Abstract
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci forem a metod výuky na střední škole. Článek ukazuje na několika příkladech, jak lze za pomocí vhodného označení, obrázku nebo substituce usnadnit řešení matematických úkolů či problémů, dokonce i v případech, kdy je řešení značně obtížné. Příklady jsou vybrány z oblasti algebry, geometrie a jednoduchých funkcionálních rovnic. Článek zdůrazňuje, jak je důležité u studentů - budoucích učitelů matematiky – rozvíjet schopnost zvolit vhodné označení či substituci.
Abstract (in English)
The article was created as the result of the research oriented at innovation of the content and forms of secondary school mathematics teaching. In the article there is shown on a number of examples how the choice of a suitable notation, a picture or a substitution can make the solution of mathematical tasks and problems easier, even of those which seem very difficult. The given examples are selected from the area of algebraic and geometric problems and also simple functional equations. The article also points out how it is important to develop at students – the future teachers of mathematics - the ability of a suitable notation or substitution.
PrintDisplayed: 30/4/2024 13:24