JUŘÍK, Vojtěch and Pavel UGWITZ. Primitiva virtuální interakce: základní stavební kameny pro vývoj a výzkum interaktivních virtuálních prostředí (Virtual interaction primitives: Basic building blocks for development and research of interactive virtual environments). In Kognicia a umelý život XVII, 2017. 2017. ISBN 978-80-223-4346-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Primitiva virtuální interakce: základní stavební kameny pro vývoj a výzkum interaktivních virtuálních prostředí
Name in Czech Primitiva virtuální interakce: základní stavební kameny pro vývoj a výzkum interaktivních virtuálních prostředí
Name (in English) Virtual interaction primitives: Basic building blocks for development and research of interactive virtual environments
Authors JUŘÍK, Vojtěch and Pavel UGWITZ.
Edition Kognicia a umelý život XVII, 2017, 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-223-4346-6
Keywords (in Czech) interakční primitiva; geografická vizualizace; interakce člověk-stroj
Keywords in English interaction primitives; geographical visualization; HCI
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D., učo 372092. Changed: 2/6/2017 19:28.
Abstract
Interaktivní virtuální prostředí představují přirozený posun ve vývoji externích informačních reprezentací — vizualizací. Nejčastější a nejrealističtější formou reprezentace prostoru ve virtuálním prostředí bývají geovizualizace, potažmo jejich deriváty ve formě map. Tyto kartografické produkty jsou v interaktivní formě využívány nejen v mnoha aplikovaných oblastech, ale také v základním výzkumu jako vhodný materiál pro zkoumání řady kognitivních procesů a mentálních kompetencí. V současné době neexistuje jednotná taxonomie pro pojmenování a výzkum základních prvků, které tvoří interaktivní virtuální prostředí. Interakční primitiva představují základní stavební jednotky, kterými lze vyjádřit povahu dynamické interakce s virtuálními prostředími. S mohutným rozvojem různých forem interaktivních vizualizací je proto nezbytné definovat empiricky zakotvenou a ekologicky validní taxonomii interakčních primitiv, která definují povahu celé interakce. V rámci tohoto příspěvku shrnujeme do- savadní poznatky o interakčních primitivech, která představujeme v kontextu některých modelů shrnujících interakci člověka s na mapách založenými vizual- izacemi a implikujeme jejich užití při vývoji, výzkumu a aplikaci virtuálních interaktivních vizualizací.
Abstract (in English)
Interactive virtual environments represent natural shift in the development of the external graphical information representations - visualizations. The most realistic and form of the space representation in VR is geovisualization, or its derivates (maps). These cartographical products are used not only in many applied areas, but also in the basic research, where they can be seen as perfect stimuli for the exploration of various cognitive aspects and mental processes. Currently, there is no comprehensive taxonomy for identification of the basic building blocks, which creates interactive virtual environment. Interactive primitives represent building blocks, which can express the nature of the dynamic interaction with virtual environments.
Links
EE2.3.30.0037, research and development projectName: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce
MUNI/M/0846/2015, interní kód MUName: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masaryk University, Influence of cartographic visualization on solving practical and instructional space tasks, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 8/8/2024 02:05