k 2017

Primitiva virtuální interakce: základní stavební kameny pro vývoj a výzkum interaktivních virtuálních prostředí

JUŘÍK, Vojtěch and Pavel UGWITZ

Basic information

Original name

Primitiva virtuální interakce: základní stavební kameny pro vývoj a výzkum interaktivních virtuálních prostředí

Name in Czech

Primitiva virtuální interakce: základní stavební kameny pro vývoj a výzkum interaktivních virtuálních prostředí

Name (in English)

Virtual interaction primitives: Basic building blocks for development and research of interactive virtual environments

Authors

JUŘÍK, Vojtěch and Pavel UGWITZ

Edition

Kognicia a umelý život XVII, 2017, 2017

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-223-4346-6

Keywords (in Czech)

interakční primitiva; geografická vizualizace; interakce člověk-stroj

Keywords in English

interaction primitives; geographical visualization; HCI

Tags

International impact
Změněno: 2/6/2017 19:28, Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.

Abstract

V originále

Interaktivní virtuální prostředí představují přirozený posun ve vývoji externích informačních reprezentací — vizualizací. Nejčastější a nejrealističtější formou reprezentace prostoru ve virtuálním prostředí bývají geovizualizace, potažmo jejich deriváty ve formě map. Tyto kartografické produkty jsou v interaktivní formě využívány nejen v mnoha aplikovaných oblastech, ale také v základním výzkumu jako vhodný materiál pro zkoumání řady kognitivních procesů a mentálních kompetencí. V současné době neexistuje jednotná taxonomie pro pojmenování a výzkum základních prvků, které tvoří interaktivní virtuální prostředí. Interakční primitiva představují základní stavební jednotky, kterými lze vyjádřit povahu dynamické interakce s virtuálními prostředími. S mohutným rozvojem různých forem interaktivních vizualizací je proto nezbytné definovat empiricky zakotvenou a ekologicky validní taxonomii interakčních primitiv, která definují povahu celé interakce. V rámci tohoto příspěvku shrnujeme do- savadní poznatky o interakčních primitivech, která představujeme v kontextu některých modelů shrnujících interakci člověka s na mapách založenými vizual- izacemi a implikujeme jejich užití při vývoji, výzkumu a aplikaci virtuálních interaktivních vizualizací.

In English

Interactive virtual environments represent natural shift in the development of the external graphical information representations - visualizations. The most realistic and form of the space representation in VR is geovisualization, or its derivates (maps). These cartographical products are used not only in many applied areas, but also in the basic research, where they can be seen as perfect stimuli for the exploration of various cognitive aspects and mental processes. Currently, there is no comprehensive taxonomy for identification of the basic building blocks, which creates interactive virtual environment. Interactive primitives represent building blocks, which can express the nature of the dynamic interaction with virtual environments.

Links

EE2.3.30.0037, research and development project
Name: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce
MUNI/M/0846/2015, interní kód MU
Name: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masaryk University, Influence of cartographic visualization on solving practical and instructional space tasks, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects