Detailed Information on Publication Record
2017
Visual cognitive styles in virtual environments: Constructing and evaluating adequate task
UGWITZ, Pavel, Vojtěch JUŘÍK, Čeněk ŠAŠINKA and Zdeněk STACHOŇBasic information
Original name
Visual cognitive styles in virtual environments: Constructing and evaluating adequate task
Name in Czech
Vizuální kognitivní styly ve virtuálních prostředích: Konstrukce a evaluace vhodného tasku
Authors
Edition
Kognicia a umelý život XVII, 2017, 2017
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-223-4346-6
Keywords (in Czech)
vizuální kognitivní styly; virtuální prostředí
Keywords in English
vsual cognitive styles; virtual environments
Tags
International impact
Změněno: 6/6/2017 22:21, Mgr. et Mgr. Pavel Ugwitz, Ph.D.
V originále
Visual cognitive styles manifest in ways humans implicitly process visual cues from their surroundings. A question arises: how are cognitive styles to be measured? Classic approaches make use of questionnaires or figural tasks. However, the nature of these approaches fails at capturing complexity of real visual compositions. With the onset of (mobile) eye-tracking devices, this limitation can be overcome; the paradigm, however, still revolves around receptive processing of existing visual material. The aim of this paper is to consider constructing 3D virtual scenes, followed by utilizing such scenes in visual cognitive styles tasks -- using virtual reality and eye-tracking devices. While constructing virtual environments does indeed offer new possibilities, technological constraints and visual perception limitations do, however, introduce some new limitations to the table. Therefore, offering a methodological grasp of virtual scene construction is relevant.
In Czech
Vizuální kognitivní styly se manifestují způsoby, kterými lidé implicitně zpracovávají vizuální podněty z okolí. Je však otázkou, jak vizuální kognitivní styly měřit. Klasické způsoby měření využívají dotazníků, či jednoduchých obrázkových úloh. Tyto způsoby však ze své podstaty nemohou zachytit komplexitu skutečných vizuálních kompozicí. S nástupem (mobilních) eye-trackingových zařízení se sice možnosti měření kognitivních stylů posouvají, jedná se zde však pouze o receptivní zpracování reálného vizuálního podkladu. Cílem tohoto příspěvku je představit možnosti i úskalí, které v sobě skýtá konstrukce virtuálních prostředí a jejich následné nasazení v úlohách zaměřených na zachycení vizuálních kognitivních stylů, v rámci virtuální reality, při užití eye-trackingu. Konstrukce vlastních virtuálních prostředí sice otevírá nové možnosti, technologické limitace i specifika vizuálního vnímání s sebou nicméně nesou řadu omezení – je tedy třeba klást důraz na metodické podchycení zásad konstrukce virtuálních úloh.
Links
EE2.3.30.0037, research and development project |
| ||
MUNI/M/0846/2015, interní kód MU |
|