D 2017

Vliv časové struktury na odkládání studijních úkolů, sebeposuzovanou prokrastinaci a subjektivně prožívaný stres

MALATINCOVÁ, Tatiana and Marie KUŘÁTKOVÁ

Basic information

Original name

Vliv časové struktury na odkládání studijních úkolů, sebeposuzovanou prokrastinaci a subjektivně prožívaný stres

Name (in English)

The effect of time structure on delay of academic tasks, self-reported procrastination and subjective stress

Authors

MALATINCOVÁ, Tatiana (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Marie KUŘÁTKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Sociálne procesy a osobnosť 2016: Zborník príspevkov, p. 336-345, 10 pp. 2017

Publisher

Ústav experimentálnej psychológie, Centrum spoločenských a psychologických vied SAV

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50101 Psychology

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00096992

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-88910-55-8

Keywords (in Czech)

akademická prokrastinace; časová struktura; stres z odkládání

Keywords in English

academic procrastination; time structure; delay; stress

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 16/4/2018 13:47, Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem studie bylo zjistit, jakým způsobem vnější časová struktura a struktura práce ovlivňují míru prokrastinace a subjektivní prožívání stresu. Předpokládali jsme, že vyšší struktura povede k nižší prokrastinaci a její prostřednictvím k nižšímu stresu. Studenti různých oborů (N = 450) vyplnili dotazník měřící akademickou prokrastinaci, vnímanou strukturu každodenního fungování a strukturu studia, a také formulář týkající se úkolů z posledního zkouškového období, včetně časových údajů o odkládání. Obě struktury slabě negativně korelovaly se skórem akademické prokrastinace a tento vztah byl převážně vysvětlen reálným odkládáním úkolů. Studenti s přísnější každodenní strukturou také udávali delší optimální čas na dokončení práce a vztah mezi odkládáním a subjektivním pocitem prokrastinace byl u nich silnější. V rozporu s očekáváním však byl vztah mezi strukturou a stresem z odkládání pozitivní, což naznačuje, že vnější struktura plní v seberegulaci poněkud ambivalentní roli.

In English

The present study explored the effects of time and task structure on procrastination and subjective stress. We expected that higher structure will lead to less procrastination and, subsequently, less stress. We asked students of various fields (N = 450) to complete measures of academic procrastination, perceived study structure and perceived daily structure, and a form regarding latest exams and written assignments, including temporal information on actual delay. Both types of structure had weak negative relationships with academic procrastination, which were mostly explained by task delay. Students with high daily structure also reported earlier optimum time to start working and showed stronger correlation between delay and subjective procrastination. Contrary to expectations, the relationship between structure and stress was positive, indicating that external structure plays a rather ambivalent role in self-regulation.