Detailed Information on Publication Record
2017
Vliv časové struktury na odkládání studijních úkolů, sebeposuzovanou prokrastinaci a subjektivně prožívaný stres
MALATINCOVÁ, Tatiana and Marie KUŘÁTKOVÁBasic information
Original name
Vliv časové struktury na odkládání studijních úkolů, sebeposuzovanou prokrastinaci a subjektivně prožívaný stres
Name (in English)
The effect of time structure on delay of academic tasks, self-reported procrastination and subjective stress
Authors
MALATINCOVÁ, Tatiana (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Marie KUŘÁTKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Bratislava, Sociálne procesy a osobnosť 2016: Zborník príspevkov, p. 336-345, 10 pp. 2017
Publisher
Ústav experimentálnej psychológie, Centrum spoločenských a psychologických vied SAV
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50101 Psychology
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/17:00096992
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-88910-55-8
Keywords (in Czech)
akademická prokrastinace; časová struktura; stres z odkládání
Keywords in English
academic procrastination; time structure; delay; stress
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 16/4/2018 13:47, Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D.
V originále
Cílem studie bylo zjistit, jakým způsobem vnější časová struktura a struktura práce ovlivňují míru prokrastinace a subjektivní prožívání stresu. Předpokládali jsme, že vyšší struktura povede k nižší prokrastinaci a její prostřednictvím k nižšímu stresu. Studenti různých oborů (N = 450) vyplnili dotazník měřící akademickou prokrastinaci, vnímanou strukturu každodenního fungování a strukturu studia, a také formulář týkající se úkolů z posledního zkouškového období, včetně časových údajů o odkládání. Obě struktury slabě negativně korelovaly se skórem akademické prokrastinace a tento vztah byl převážně vysvětlen reálným odkládáním úkolů. Studenti s přísnější každodenní strukturou také udávali delší optimální čas na dokončení práce a vztah mezi odkládáním a subjektivním pocitem prokrastinace byl u nich silnější. V rozporu s očekáváním však byl vztah mezi strukturou a stresem z odkládání pozitivní, což naznačuje, že vnější struktura plní v seberegulaci poněkud ambivalentní roli.
In English
The present study explored the effects of time and task structure on procrastination and subjective stress. We expected that higher structure will lead to less procrastination and, subsequently, less stress. We asked students of various fields (N = 450) to complete measures of academic procrastination, perceived study structure and perceived daily structure, and a form regarding latest exams and written assignments, including temporal information on actual delay. Both types of structure had weak negative relationships with academic procrastination, which were mostly explained by task delay. Students with high daily structure also reported earlier optimum time to start working and showed stronger correlation between delay and subjective procrastination. Contrary to expectations, the relationship between structure and stress was positive, indicating that external structure plays a rather ambivalent role in self-regulation.