V originále
Příspěvek se zabývá tématem náboženských, národnostních a sexuálních komunit (menšin) na území města Brna, a to konkrétně na příkladu křesťanů a Židů, dále pak Moravanů/Moravistů, Vietnamců, Ukrajinců a Rusů a v neposlední řadě LGBT osob (lesby, gayové, bisexuální a transgender osoby). Cílem textu je identifikovat výše zmíněné komunity (menšiny) ve městě Brně a zároveň charakterizovat prostorové aspekty jejich každodenního života. Téma je řešeno kombinací kvantitativních a kvalitativních metod, tj. analýzou kvantitativních prostorových dat, pozorováním, analýzou mediálního obsahu a provedením semi-strukturovaných rozhovorů. Mezi hlavní zjištění patří u většiny zkoumaných komunit (menšin) určitá nenápadnost a uzavřenost před okolním světem, kdy jednotlivé komunity (menšiny) koexistují vedle sebe, ale k vzájemnému prolínání příliš nedochází. Některé z nich jsou také v rámci města Brna prostorově koncentrované, resp. jsou prostorově koncentrované objekty s nimi spjaté (náboženské stavby, restaurační a další zařízení spojená s trávením volného času).
Anglicky
The paper deals with the issue of religious, ethnic and sexual communities (minorities) in Brno, namely the example of Christians and Jews, as well as the Moravians/Moravists, Vietnamese, Ukrainians and Russians, and not least the LGBT people (lesbian, gay, bisexual and transgender people). The text aims to identify the above mentioned communities (minorities) in Brno and also characterize the spatial aspects of their everyday life. The topic is examined by combining quantitative and qualitative methods, i.e. quantitative analysis of spatial data, observation, analysis of media content and performing of semi-structured interviews. Among the main findings in the majority of surveyed communities (minorities) are some inconspicuousness and closeness to the outside world, when individual communities (minorities) coexisting side by side but not too much mutual penetration. Some of them are also within Brno spatially concentrated, respectively subjects associated with them (religious buildings, restaurants and other facilities associated with leisure) are spatially concentrated.