PAŘILOVÁ, Tereza, Eva HLADKÁ a Pavel ŘÍHA. Designing Fuzzy Apparatus to Model Dyslexic Individual Symptoms for Clinical Use. In Yong Liu, Liang Zhao, Guoyong Cai, Guoqing Xiao, Kenli Li, and Lipo Wang. 2017 13th International Conference on Natural Computation, Fuzzy Systems and Knowledge Discovery (ICNC-FSKD). New York: Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc. s. 973-977. ISBN 978-1-5386-2165-3. doi:10.1109/FSKD.2017.8393410. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Designing Fuzzy Apparatus to Model Dyslexic Individual Symptoms for Clinical Use
Autoři PAŘILOVÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí), Eva HLADKÁ (203 Česká republika, domácí) a Pavel ŘÍHA (203 Česká republika, domácí).
Vydání New York, 2017 13th International Conference on Natural Computation, Fuzzy Systems and Knowledge Discovery (ICNC-FSKD), od s. 973-977, 5 s. 2017.
Nakladatel Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW article abstract
Kód RIV RIV/00216224:14330/17:00102000
Organizační jednotka Fakulta informatiky
ISBN 978-1-5386-2165-3
Doi http://dx.doi.org/10.1109/FSKD.2017.8393410
UT WoS 000437355301004
Klíčová slova česky fuzzy množiny; dyslexie; modelování uživatele
Klíčová slova anglicky fuzzy sets; dyslexia; user modelling
Štítky firank_B, ISI Proceedings, SCOPUS
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D., učo 3880. Změněno: 29. 4. 2019 16:00.
Anotace
Along with the discovery of new facts and the development of new technologies and methodologies, more and more definitions and specifications emerge. The quantity of these emergences, however, can lead to paradoxical contradictions, which obscure borders. Often, we see this phenomenon of vagueness within natural language or non-exact topics. Fuzzy principles are therefore applied in wide range of (not only) scientific areas. In applied technical science, a user model based on interface and human computer cooperation meets such fuzzy borders. So, why not use it in assistive technology models? Fuzzy deals from its nature with linguistic variables and such variables are being transformed from numbers to expressions on predefined scales. Dyslexia is a neurobiological cognitive based disorder and ideal for (neuro) fuzzy computational modeling for many reasons. This paper describes the idea and process of using the fuzzy approach for obtaining information about individual problems of dyslexic users and differentiating between the type(s) of dyslexic user model he or she may belong to. Such information may serve for further clinical and psychological studies of dyslexia and linguistic based problems.
Návaznosti
MUNI/A/0897/2016, interní kód MUNázev: Rozsáhlé výpočetní systémy: modely, aplikace a verifikace VI.
Investor: Masarykova univerzita, Rozsáhlé výpočetní systémy: modely, aplikace a verifikace VI., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 20:43