D 2017

Analýza spolupráce v cestovním ruchu z pohledu síťových charakteristik

BOBKOVÁ, Markéta

Basic information

Original name

Analýza spolupráce v cestovním ruchu z pohledu síťových charakteristik

Name (in English)

Analysis of cooperation in tourism from the perspective of network characteristics

Authors

BOBKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, XX. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. p. 660-666, 7 pp. 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/17:00097012

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-8587-9

UT WoS

000426864500086

Keywords (in Czech)

produkt cestovního ruchu; síťová analýza; spolupráce

Keywords in English

cooperation; network analysis; tourism product

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/3/2018 17:00, Ing. Markéta Novotná, Ph.D.

Abstract

V originále

Předložený příspěvek se zaměřuje na analýzu spolupráce aktérů cestovního ruchu zapojených do tvorby společného produktu ve formě turistické karty. Jeho cílem je představit strukturu regionální spolupráce a s využitím síťové analýzy vizualizovat kooperativní chování a zhodnotit kvantitativní charakteristiky vzniklé sítě. Jedná se o aktuální problematiku, neboť zapojení do různých forem spolupráce může přispět k rozvoji destinace a posílení její konkurenceschopnosti. Pro analýzu konkrétního případu byl zvolen projekt Olomouc region Card, který vznikl již během roku 2004 a je do něj zapojeno rozmanité množství poskytovatelů služeb. V iniciování spolupráce sehrává zásadní roli veřejný sektor. Významnou měrou se do kooperačních aktivit zapojuje i soukromý sektor, jehož účast zajišťuje pestrou škálu služeb a diverzifikovanou nabídku atraktivit s různou úrovní slev. Lze konstatovat, že vytvořená síť se stává prostředkem specializace, avšak intenzita spolupráce není na takové úrovni jako v turisticky vyspělých alpských zemích, které prochází dlouhodobým úspěšným vývojem řízení a nyní se nachází v tzv. konsolidační fázi spolupráce.

In English

The submitted paper deals with the analysis of cooperation among tourism actors involved in the creation of the product in the form of a tourist card. The aim of this paper is to introduce the structure of regional cooperation and to visualize cooperative behaviour and evaluate the quantitative characteristics of the existing network. These characteristics will be examined on the basis of the network analysis. The participation in various forms of cooperation is a highly valuable topic because it can contribute to destination development and competitiveness. For the analysis of a particular case, a collaborative project of Olomouc region Card was chosen. This project was founded in 2004 and many service providers are involved in it. The public sector plays a crucial role in initiating cooperative activities. On the other hand, the involvement of actors from private sector provides a wide range of services and attractions with different discount levels. It can be said that the existing network becomes a tool for specialization, but the intensity of cooperation is not at the same level as in developed tourist Alpine regions, where the cooperation was continuously developing and was transformed thanks to the strong consolidation.

Links

MUNI/A/1046/2016, interní kód MU
Name: Primární výzkum malých a středních podnikatelů v cestovním ruchu (Acronym: MSPCR)
Investor: Masaryk University, Category A