BOBKOVÁ, Markéta. Analýza spolupráce v cestovním ruchu z pohledu síťových charakteristik (Analysis of cooperation in tourism from the perspective of network characteristics). In Klímová, V., Žítek, V. (eds.). XX. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. Brno: Masarykova univerzita. p. 660-666. ISBN 978-80-210-8587-9. doi:10.5817/CZ.MUNI.P210-8587-2017-86. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Analýza spolupráce v cestovním ruchu z pohledu síťových charakteristik
Name (in English) Analysis of cooperation in tourism from the perspective of network characteristics
Authors BOBKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, XX. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. p. 660-666, 7 pp. 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/17:00097012
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-8587-9
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8587-2017-86
UT WoS 000426864500086
Keywords (in Czech) produkt cestovního ruchu; síťová analýza; spolupráce
Keywords in English cooperation; network analysis; tourism product
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Markéta Novotná, Ph.D., učo 349165. Changed: 28/3/2018 17:00.
Abstract
Předložený příspěvek se zaměřuje na analýzu spolupráce aktérů cestovního ruchu zapojených do tvorby společného produktu ve formě turistické karty. Jeho cílem je představit strukturu regionální spolupráce a s využitím síťové analýzy vizualizovat kooperativní chování a zhodnotit kvantitativní charakteristiky vzniklé sítě. Jedná se o aktuální problematiku, neboť zapojení do různých forem spolupráce může přispět k rozvoji destinace a posílení její konkurenceschopnosti. Pro analýzu konkrétního případu byl zvolen projekt Olomouc region Card, který vznikl již během roku 2004 a je do něj zapojeno rozmanité množství poskytovatelů služeb. V iniciování spolupráce sehrává zásadní roli veřejný sektor. Významnou měrou se do kooperačních aktivit zapojuje i soukromý sektor, jehož účast zajišťuje pestrou škálu služeb a diverzifikovanou nabídku atraktivit s různou úrovní slev. Lze konstatovat, že vytvořená síť se stává prostředkem specializace, avšak intenzita spolupráce není na takové úrovni jako v turisticky vyspělých alpských zemích, které prochází dlouhodobým úspěšným vývojem řízení a nyní se nachází v tzv. konsolidační fázi spolupráce.
Abstract (in English)
The submitted paper deals with the analysis of cooperation among tourism actors involved in the creation of the product in the form of a tourist card. The aim of this paper is to introduce the structure of regional cooperation and to visualize cooperative behaviour and evaluate the quantitative characteristics of the existing network. These characteristics will be examined on the basis of the network analysis. The participation in various forms of cooperation is a highly valuable topic because it can contribute to destination development and competitiveness. For the analysis of a particular case, a collaborative project of Olomouc region Card was chosen. This project was founded in 2004 and many service providers are involved in it. The public sector plays a crucial role in initiating cooperative activities. On the other hand, the involvement of actors from private sector provides a wide range of services and attractions with different discount levels. It can be said that the existing network becomes a tool for specialization, but the intensity of cooperation is not at the same level as in developed tourist Alpine regions, where the cooperation was continuously developing and was transformed thanks to the strong consolidation.
Links
MUNI/A/1046/2016, interní kód MUName: Primární výzkum malých a středních podnikatelů v cestovním ruchu (Acronym: MSPCR)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/4/2024 11:53