Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1383571, author = {Vlčková, Kateřina and Mareš, Jan and Ježek, Stanislav and Šalamounová, Zuzana}, article_location = {FF MU Brno}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/SP2017-1-6}, keywords = {classroom interaction; power; power bases; reflected teacher power; adaptation of Teacher Power Use Scale; confirmatory factor analysis}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia Paedagogica}, title = {Báze moci učitele: česká adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale}, url = {http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1605}, volume = {22}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 1383571 AU - Vlčková, Kateřina - Mareš, Jan - Ježek, Stanislav - Šalamounová, Zuzana PY - 2017 TI - Báze moci učitele: česká adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale JF - Studia Paedagogica VL - 22 IS - 1 SP - 87-112 EP - 87-112 PB - ÚVP FF MU SN - 18037437 KW - classroom interaction KW - power KW - power bases KW - reflected teacher power KW - adaptation of Teacher Power Use Scale KW - confirmatory factor analysis UR - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1605 L2 - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1605 N2 - Přestože předpokladem úspěšné realizace didaktických a výchovných cílů ve výuce je ustavení adekvátních mocenských vztahů mezi učitelem a žáky, byl koncept moci učitele ve školní třídě do odborného českého pedagogického prostředí zaveden až nedávno a byl zatím zkoumán prostřednictvím interview, pozorování, reflektivních textů a jejich kvalitativních analýz (např. Makovská, 2010, 2011; Šeďová, 2011, 2015). Naším cílem je představit českou adaptaci dotazníkového nástroje Teacher Power Use Scale – TPUS (Schrodt, Witt, & Turman, 2007), která měří pět tradičně odlišovaných bází relační moci (expertní, referenční, legitimní, donucovací a odměňovací) dle teorie Frenche a Ravena (1959). Přínosem tohoto kvantitativního přístupu je relativně rychlé z jištění daných bází moci učitele u velkého počtu respondentů a srovnatelnost výsledků. Adaptace se zaměřovala na rozšíření věkového spektra pro užití nástroje (tj. na žáky a učitele druhého stupně základní školy) a přiz působení nástroje českým podmínkám. Pětifaktorový model byl redukován na čtyřfaktorové řešení, protože legitimní a donucovací báze moci byly českými žáky vnímány jako jeden faktor. Vysoké korelace těchto bází moci jsou z jišťovány i v jiných, zahraničních studiích. Koeficienty reliability dosahovaly pro všechny báze moci hodnot nad 0,70. Českou verzi dotazníku Báze moci: verze pro učitele (BMS) je možné používat jak pro výzkumné účely, tak v praxi (učiteli či vzdělavateli učitelů, kde může obohatit jejich pohled na vlastní pedagogické působení). ER -
VLČKOVÁ, Kateřina, Jan MAREŠ, Stanislav JEŽEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Báze moci učitele: česká adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale (Teacher Power Bases: Czech Adaptation of Teacher Power Use Scale). \textit{Studia Paedagogica}. FF MU Brno: ÚVP FF MU, 2017, vol.~22, No~1, p.~87-112. ISSN~1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2017-1-6.
|