VLČKOVÁ, Kateřina, Jan MAREŠ, Stanislav JEŽEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Báze moci učitele: česká adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale (Teacher Power Bases: Czech Adaptation of Teacher Power Use Scale). Studia Paedagogica. FF MU Brno: ÚVP FF MU, 2017, vol. 22, No 1, p. 87-112. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2017-1-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Báze moci učitele: česká adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale
Name (in English) Teacher Power Bases: Czech Adaptation of Teacher Power Use Scale
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia Paedagogica, FF MU Brno, ÚVP FF MU, 2017, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW full text SP
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00094796
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2017-1-6
Keywords (in Czech) interakce ve školní třídě; moc; báze moci; reflektovaná moc učitele; adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale; konfirmační faktorová analýza
Keywords in English classroom interaction; power; power bases; reflected teacher power; adaptation of Teacher Power Use Scale; confirmatory factor analysis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 12/4/2018 12:07.
Abstract
Přestože předpokladem úspěšné realizace didaktických a výchovných cílů ve výuce je ustavení adekvátních mocenských vztahů mezi učitelem a žáky, byl koncept moci učitele ve školní třídě do odborného českého pedagogického prostředí zaveden až nedávno a byl zatím zkoumán prostřednictvím interview, pozorování, reflektivních textů a jejich kvalitativních analýz (např. Makovská, 2010, 2011; Šeďová, 2011, 2015). Naším cílem je představit českou adaptaci dotazníkového nástroje Teacher Power Use Scale – TPUS (Schrodt, Witt, & Turman, 2007), která měří pět tradičně odlišovaných bází relační moci (expertní, referenční, legitimní, donucovací a odměňovací) dle teorie Frenche a Ravena (1959). Přínosem tohoto kvantitativního přístupu je relativně rychlé z jištění daných bází moci učitele u velkého počtu respondentů a srovnatelnost výsledků. Adaptace se zaměřovala na rozšíření věkového spektra pro užití nástroje (tj. na žáky a učitele druhého stupně základní školy) a přiz působení nástroje českým podmínkám. Pětifaktorový model byl redukován na čtyřfaktorové řešení, protože legitimní a donucovací báze moci byly českými žáky vnímány jako jeden faktor. Vysoké korelace těchto bází moci jsou z jišťovány i v jiných, zahraničních studiích. Koeficienty reliability dosahovaly pro všechny báze moci hodnot nad 0,70. Českou verzi dotazníku Báze moci: verze pro učitele (BMS) je možné používat jak pro výzkumné účely, tak v praxi (učiteli či vzdělavateli učitelů, kde může obohatit jejich pohled na vlastní pedagogické působení).
Abstract (in English)
Even though the establishment of power relations among teachers and students is a precondition for successful realization of didactical and educational aims in instructional settings, the concept of teacher power was only lately stabilized within Czech educational theory and has been investigated only qualitatively through interviews, observations, and reflective texts (e.g. Makovská, 2010, 2011; Šeďová, 2011, 2015). Our aim is to present a Czech adaptation of the Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt, & Turman, 2007), which measures relational power traditionally differentiated into five power bases (expert, reference, legitimate, coercive, and reward) according to French and Raven's theory (1959). The benefit of this quantitative approach is its relatively fast estimation of the five teacher power bases even with a high number of respondents and the comparability of the resultant findings. The adaptation focused on extending the instrument's applicability to a larger variety of respondents (younger learners at ISCED 2A and their teachers) and Czech educational conditions. The five factor/bases model was reduced by confirmatory factor analysis, item analysis, and reliability analysis to a four-factor solution because Czech students in lower secondary education perceived legitimate and coercive power bases as a single factor. High correlations between these bases have also been reported in other international studies. The reliability coefficients for all power bases were higher than 0.70. The Czech version of the instrument (Báze moci: verze pro učitele) can be used further in research or instructional practice – by teachers and teacher educators, where it can broaden their views on their own educational work.
Links
GA16-02177S, research and development projectName: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Czech Science Foundation, Classroom Management Strategies of Student Teachers and Experienced Teachers (Their Mentors) in Lower Secondary Education
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
1605-4514-2-PB.pdf   File version Vlčková, K. 20/6/2017

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1383571/1605-4514-2-PB.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1383571/1605-4514-2-PB.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1383571/1605-4514-2-PB.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1383571/1605-4514-2-PB.pdf?info
Uploaded/Created
Tue 20/6/2017 14:00, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D., učo 109084
  • a concrete person doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D., učo 109084
  • a concrete person doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Attributes
 

1605-4514-2-PB.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1383571/1605-4514-2-PB.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1383571/1605-4514-2-PB.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
536,5 KB
Hash md5
9c6527e526b7f1962436f527bfb53e3a
Uploaded/Created
Tue 20/6/2017 14:00

1605-4514-2-PB.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1383571/1605-4514-2-PB.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1383571/1605-4514-2-PB.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
63 KB
Hash md5
65ef4ec5b94f76fef45bdf6c79e7b8c6
Uploaded/Created
Tue 20/6/2017 14:03
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 6/6/2024 14:33