VOSTRÝ, Michal. Edukace a rozvoj osob s Alzheimerovou chorobou pomocí ICT (Education and development of people with Alzheimer's disease using ICT). Online. In Beáta Balogová, Zuzana Poklembová. Prístupy a prostriedky poznávania v sociálnovednom výskume, Zborník príspevkov zo VII. doktorandskej konferencie konanej 24. novembra 2016 v Prešove. 1st ed. Prešov, 2017, p. 175-179, 184 pp. ISBN 978-80-555-1809-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Edukace a rozvoj osob s Alzheimerovou chorobou pomocí ICT
Name in Czech Edukace a rozvoj osob s Alzheimerovou chorobou pomocí ICT
Name (in English) Education and development of people with Alzheimer's disease using ICT
Authors VOSTRÝ, Michal.
Edition 1. vyd. Prešov, Prístupy a prostriedky poznávania v sociálnovednom výskume, Zborník príspevkov zo VII. doktorandskej konferencie konanej 24. novembra 2016 v Prešove, p. 175-179, 184 pp. 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-555-1809-1
Keywords (in Czech) Alzheimerova choroba; edukace pomocí ICT; edukace seniorů; trénování kognitivních funkcí; socializace
Keywords in English Alzheimer's disease; education using ICT; education of the elderly; cognitive training; socialization
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. et Mgr. Michal Vostrý, Ph.D., učo 459082. Changed: 25/2/2019 14:42.
Abstract
Příspěvek Edukace a rozvoj osob s Alzheimerovou chorobou pomocí ICT (v překladu informační a komunikační technologie) se věnuje výsledkům výzkumu, který byl realizován v rámci diplomové práce při Pedagogické fakultě univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Pro výzkum bylo využito 30 seniorů (100% žen), které jsme losováním rozdělili do experimentální skupiny a kontrolní skupiny, a to vždy po 15 probandech. Experimentální skupina se aktivně účastnila naší intervence a služeb, které poskytovalo zařízení, ve kterém jsme výzkum realizovali, zatímco kontrolní skupina se naší intervence neúčastnila, využívala pouze služeb instituce. Tyto skupiny jsme dále rozdělili po 5 probandech dle typu demence (lehký, střední, těžký typ). Při zahájení jsme provedli vstupní vyšetření pomocí diagnostického nástroje (Addenbrookský kognitivní test) a následně po ukončení intervence jsme provedli výstupní hodnocení stejným testem. Závěrem výzkumu jsme provedli komparaci zjištěných výsledků mezi experimentální a kontrolní skupinou, kde experimentální skupina dosahovala pozitivnějších výsledků v testovaných oblastech (paměť, pozornost a orientace apod.) oproti skupině kontrolní, která spíše zaznamenala pokles v bodovém hodnocení. Celková intervence je z pohledu autorů hodnocena spíše pozitivně. Jsou zde zmíněny jak výhody tak nevýhody celé práce, avšak z výsledků je patrné, že má smysl pravidelně aktivizovat klienty s Alzheimerovou chorobou a přistupovat k nim jako ke každému.
Abstract (in English)
The contribution of education and development of people with Alzheimer's disease using ICT focuses on research that was conducted in the thesis at the Pedagogical Faculty of the University of JE Purkyne in Usti nad Labem. Research has been used 30 seniors (100% women) who are the draw divided into experimental and control groups, and every 15 probands. The experimental group participated actively in our interventions and services that provide facilities in which we realized the research, while the control group did not participate in our intervention, only participated in the service of the institution. These groups are further divided in 5 probands depending on the type of dementia (light, medium, heavy type). At the launch we conducted an initial examination using a diagnostic tool (Addenbrookský cognitive test) and after the intervention we conducted the same test output evaluation. Finally, the research we carried out a comparison of the results between the experimental and control group, the experimental group which amounted to more positive results in the test areas (memory, attention and orientation, etc.) Compared to the control group, who rather saw a drop in points. Total intervention from the perspective of the authors assessed rather positively. There are mentioned both advantages and disadvantages of the entire work, but the results show that it makes sense to regularly mobilize clients with Alzheimer's disease, and access to them as to everyone.
PrintDisplayed: 27/4/2024 23:21