KUNC, Josef, Zdeněk DVOŘÁK, Markéta CHALOUPKOVÁ, Zdeněk ŠILHAN, Petr ŠAŠINKA, Petr TONEV and Jaroslav MARYÁŠ. Teenageři v brněnských nákupních centrech: výsledky hlubších řízených rozhovorů nákupního chování (Teenagers in the shopping centres of Brno: The findings from structured interviews regarding shopping behavior). In Klímová, V., Žítek, V. XX. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. Brno: Masarykova univerzita, 2017, p. 574-581. ISBN 978-80-210-8586-2. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8587-2017-74.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teenageři v brněnských nákupních centrech: výsledky hlubších řízených rozhovorů nákupního chování
Name (in English) Teenagers in the shopping centres of Brno: The findings from structured interviews regarding shopping behavior
Authors KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Zdeněk DVOŘÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Markéta CHALOUPKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk ŠILHAN (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr ŠAŠINKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr TONEV (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jaroslav MARYÁŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, XX. Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. p. 574-581, 8 pp. 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50402 Demography
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14560/17:00097092
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-8586-2
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8587-2017-74
UT WoS 000426864500074
Keywords (in Czech) teenageři; nákupní chování; nákupní centra; hlubší řízené rozhovory; Brno
Keywords in English teenagers; shopping behaviour; shopping centres; structured interviews; Brno city
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D., učo 18338. Changed: 30/3/2018 17:18.
Abstract
Cílem příspěvku je vyhodnotit, porovnat a diskutovat vybrané doplňující výsledky šetření nákupního chování a nákupních zvyklostí teenagerů pohybujících se v brněnských nákupních centrech Vaňkovka a Olympia. Použitou metodou byly hlubší řízené rozhovory provedené v prostoru obou center. Jednalo se o náhodný stratifikovaný výběr omezený věkem a studiem na brněnské střední škole. Výsledky šetření prokázaly, že mladí lidé chodí do obou nákupních center s předem jasným záměrem (typicky oděvy, obuv móda a módní doplňky), do Vaňkovky zhruba s třikrát větší frekvencí než do Olympie. Návštěvu Vaňkovky podporuje velmi dobá poloha a dostupnost, na druhé straně chybí např. více míst k odpočinku a kino. Olympia je oblíbená pro velké množství a rozmanitost obchodů, nejvíce naopak vadí velká vzdálenost od centra města.
Abstract (in English)
The paper aims to evaluate, compare and discuss selected additional findings of an investigation into the shopping habits and behaviour of teenagers in the shopping centres Vaňkovka and Olympia in Brno. The research was carried out by means of structured interviews carried out in both centres. There was a random stratified selection of respondents limited by age and contingent to attending a high school in Brno. The results of the investigation show that young people visit both shopping centres with a set goal (typically to buy clothing, shoes, or accessories) and that they visit Vaňkovka approximately three times as frequently as Olympia. Vaňkovka is advantageous for its convenient location and accessibility but lacks relaxation areas and a cinema. Olympia is popular for the large number and wide variety of shops, while the long distance from the city centre is considered its most significant drawback.
Links
MUNI/A/0976/2016, interní kód MUName: Metropolizační procesy přetvářející tradiční strukturu města: příklad Brněnské metropolitní oblasti
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 1/5/2024 19:39