B 2016

Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání

BOČKOVÁ, Barbora, Marie VÍTKOVÁ, Monika AUGUSTINOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Dana BUČKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání

Name in Czech

Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání

Name (in English)

Support of Pupils with Special Educational Needs in the Context of Inclusive Education

Authors

BOČKOVÁ, Barbora, Marie VÍTKOVÁ, Monika AUGUSTINOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Dana BUČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Adéla ĎÁSKOVÁ, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Helena GAJDOŠÍKOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Miroslava HYNŠTOVÁ, Soňa CHALOUPKOVÁ, Tinatin CHITORELIDZE, Barbora ILGNEROVÁ, Godwin Jude Uchenna IROKABA, Petr KOPEČNÝ, Eva MINÁŘOVÁ, Dana NOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Zuzana PAŽITNÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Pavla PITNEROVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Kateřina ŠIMČÍKOVÁ, Kristina ŠIMEČKOVÁ, Petra ŠEVČÍKOVÁ, Veronika UHROVÁ, Jan VIKTORIN and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ

Edition

1. vyd. Brno, 338 pp. 2016

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-8508-4

Keywords (in Czech)

žák se speciálními vzdělávacími potřebami; podpora; podpůrná opatření; inkluzivní vzdělávání; málotřídní škola; klima třídy; asistent pedagoga

Keywords in English

pupil with special educational needs; support; support measures; inclusive education; small school; climate in the class; pedagogical assistant

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 30/6/2017 14:30, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Výzkumná monografie se zabývá problematikou vzdělávání v inkluzivní škole. Aspekty podpory osob se speciálními vzdělávacími potřebami jsou ve výzkumných šetřeních analyzovány z pohledu vyučujících, rodičů, asistentů pedagoga i samotných žáků. Výzkumná monografie je členěna do pěti tematických celků, členěných do dílčích kapitol. Úvodní tematický celek zahrnuje také kapitoly zaměřené na problematiku inkluzivního vzdělávání z perspektivy zahraničí. K hlavním tématům patří komplexní podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole, funkce speciálně pedagogické diagnostiky a rozvoj komunikačních a sociálních kompetencí žáka. Nezbytnou součástí systematické podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je odborná péče, zahrnující péči zdravotnickou, psychologickou i speciálněpedagogickou.

In English

The research monograph deals with education in an inclusive school. Aspects of support for people with special educational needs in research surveys are analyzed from the perspective of teachers, parents, teaching assistants and students themselves. The research monograph is divided into five thematic units, divided into sub-chapters. Introductory thematic unit also includes chapters focusing on issues of inclusive education from the foreign perspective. The main topics include comprehensive support for pupils with special educational needs in mainstream school, functions of special educational diagnostics and the development of communication and social skills of the pupil. An essential part of systematic support for pupils with special educational needs is professional care - including medical, psychological and special educational care.

Links

MUNI/A/0989/2015, interní kód MU
Name: Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání
Investor: Masaryk University, Category A