ZIBNER, Jan. Originalita v pojetí práva Evropské unie (Originality in the concept of European Union Law). Revue pro právo a technologie. Brno: Masarykova univerzita, 2017, vol. 8, No 15, p. 217-260. ISSN 1805-2797. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/RPT2017-1-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Originalita v pojetí práva Evropské unie
Name in Czech Originalita v pojetí práva Evropské unie
Name (in English) Originality in the concept of European Union Law
Authors ZIBNER, Jan.
Edition Revue pro právo a technologie, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1805-2797.
Other information
Type of outcome Article in a journal
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Doi http://dx.doi.org/10.5817/RPT2017-1-8
Keywords (in Czech) Evropská unie, originalita, původnost, jedinečnost, originál, směrnice, Infopaq, BSA, FAPL, Painer, Football Dataco, SAS Institute, doktrína skill and labour
Keywords in English European Union, originality, uniqueness, original, directive, Infopaq, BSA, FAPL, Painer, Football Dataco, SAS Institute, skill and labour doctrine
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: JUDr. Jan Zibner, Ph.D., učo 407708. Changed: 30/6/2017 21:04.
Abstract
Příspěvek analyzuje kritérium originality jako pojmový znak autorského díla napříč právem Evropské unie, a to jak na poli legislativním, kde je ve směrnicové úpravě anglický pojem "original" definován různorodě, tak na poli judikatorním, kde je jeho výklad uchopen též dost nestabilně. Znak originality vyjadřuje míru duševní činnosti autora ve vztahu k výslednému výtvoru. Jako takový je tento znak odrazem předpokladu zachyceného již v Bernské úmluvě, která naznačuje neodmyslitelné spojení autora a jeho díla. Originalita pak krom jiného významově balancuje mezi původností a jedinečností coby dvěma základními leč mírou náročnosti požadavků na dílo odlišnými úrovněmi takového spojení. Příspěvek si proto klade za cíl objasnit v tomto směru unijní chápání originality.
Abstract (in Czech)
Příspěvek analyzuje kritérium originality jako pojmový znak autorského díla napříč právem Evropské unie, a to jak na poli legislativním, kde je ve směrnicové úpravě anglický pojem "original" definován různorodě, tak na poli judikatorním, kde je jeho výklad uchopen též dost nestabilně. Znak originality vyjadřuje míru duševní činnosti autora ve vztahu k výslednému výtvoru. Jako takový je tento znak odrazem předpokladu zachyceného již v Bernské úmluvě, která naznačuje neodmyslitelné spojení autora a jeho díla. Originalita pak krom jiného významově balancuje mezi původností a jedinečností coby dvěma základními leč mírou náročnosti požadavků na dílo odlišnými úrovněmi takového spojení. Příspěvek si proto klade za cíl objasnit v tomto směru unijní chápání originality.
Abstract (in English)
The paper analyzes "originality" as the conceptual feature of a copyrighted work under the law of the European Union, both in the legislature, where in the directives the English term "original" is defined variously, as in the jurisprudence, where the interpretation of this term is also very unstable. The feature of originality reflects the rate of author's intellectual activity in relation to the final creation. The feature is reflection of an assumption taken down in the Berne Convention, where the inherent connection of an author and his work is suggested. Moreover, the originality in sense of its meaning is balancing between originality stricto sensu and uniqueness as two basic but in the requirements of demand different levels of such connection. Therefore the paper aims to clarify the European meaning of "originality" in that sense.
PrintDisplayed: 30/8/2024 21:29