HORECKÝ, Jan, Jakub HALÍŘ, Michal SMEJKAL and Nelly SPRINGINSFELDOVÁ. Pracovní podmínky ve školství s akcentem na odměňování (Working Conditions in the Field of Education with Ephasis on Remuneration). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 123 pp. Spisy Právnické fakulty MU, řada teoretická, edice Scientia, sv. č. 575. ISBN 978-80-210-8425-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pracovní podmínky ve školství s akcentem na odměňování
Name (in English) Working Conditions in the Field of Education with Ephasis on Remuneration
Authors HORECKÝ, Jan, Jakub HALÍŘ, Michal SMEJKAL and Nelly SPRINGINSFELDOVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, 123 pp. Spisy Právnické fakulty MU, řada teoretická, edice Scientia, sv. č. 575, 2016.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50500 5.5 Law
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-8425-4
Keywords (in Czech) školství; mzda; plat; ředitel; pracovní podmínky; pracovněprávní vztah; odměňování
Keywords in English Educatiuon; Wages; Salar; Working Conditions; Labor Relationship; Remuneration
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 7/7/2017 11:50.
Abstract
Pracovní podmínky ve školství jsou ovlivňovány specifickým účelem vykonávané práce. Přesto, stejně jako u jiných odvětví, je důležitým prvkem, který ovlivňuje nejen motivaci zaměstnanci, ale i kvalitu jimi odvedené práce, odměňování. Odměňování představuje stěžení důvod vstupu osob do pracovního procesu. Vedle toho zastává pozici silného motivačního nástroje v rukou zaměstnavatele. V České republice je obecně pracovněprávní úprava odměňování zaměstnanců ve veřejném sektoru řešena nesystémově. Míra a šíře zásahu veřejnoprávního prvku do soukromoprávního vztahu, konkrétně do základního vztahu pracovněprávního, vyvolává u právních teoretiků i praktiků mnohé diskuze. Navíc problematika zaměstnanců v regionálním školství bývá v odborné literatuře opomíjena, nebo se jí publikace věnují jen okrajově. Pokud již taková publikace je, bývá povětšinu koncipována jako metodická příručka pro ředitele škol, což není na závadu, ale taková publikace postrádá komplexní vzhled do dané problematiky. Cílem předloženého textu proto je bližší zanalyzování právní úpravy a předložení bližšího náhledu do systému odměňování zaměstnanců ve školství.
Abstract (in English)
Working conditions in the field of education are influenced by the specific purpose by the work performed. Even though, a very important feature that influences motivation of employees and, at the same time, quality of their work performed, is remuneration. It can be considered an essential reason for which an employee enters into a labor relationship. It cannot be forgotten that remuneration is a very important tool for employers. The Czech legal system does not involve a systematic legislation dealing with remuneration in public sector. The extent of the intervention of a public aspect with a private relationship (specifically with one of the fundamental labor relationships) is broadly discussed by legal theorist and practitioners. On top of that the topic of employees in the public educational system tends to be overlooked or discussed only superficially in legal publications. The ones existing already are usually intended as a practical guide for directors of schools. Such an approach is not an impediment, but it does not provide the reader with a complex insight in the topic. The aim of the text presented hereby is to analyze the legislation and to propose a closer insight in the issue of remuneration in the educational system.
Links
MUNI/A/1339/2015, interní kód MUName: Pracovní podmínky ve školství s akcentem na odměňování (Acronym: PPŠAO)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 25/4/2024 10:07