RUSEK, Martin, Jan SLAVÍK and Petr NAJVAR. Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie (Content Construction and the Didactic Use of Scientific Educational Experiment in Chemistry Teaching). Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2016, vol. 10, No 2, p. 71-91. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.3. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1384907, author = {Rusek, Martin and Slavík, Jan and Najvar, Petr}, article_location = {Praha}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.3}, keywords = {scientific educational experiment; teaching chemistry; upper-secondary schools; 3A procedure; model of the deep-structure of instruction}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis Scholae}, title = {Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie}, url = {http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=103327}, volume = {10}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1384907 AU - Rusek, Martin - Slavík, Jan - Najvar, Petr PY - 2016 TI - Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie JF - Orbis Scholae VL - 10 IS - 2 SP - 71-91 EP - 71-91 PB - Karolinum SN - 18024637 KW - scientific educational experiment KW - teaching chemistry KW - upper-secondary schools KW - 3A procedure KW - model of the deep-structure of instruction UR - http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=103327 L2 - http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=103327 N2 - Text je zaměřen na jednu ze základních složek vzdělávání v přírodovědných předmětech: přírodovědný edukační experiment. První část textu se věnuje funkcím edukačního experimentu v přírodovědném vzdělávání a objasnění metodiky 3A použité k analýze výuky. V druhé části je rozebírána konkrétní situace z výuky chemie na obchodní akademii s důrazem na kognitivní aktivizaci žáků. Text se zaměřuje na analýzu obsahové konstrukce přírodovědného experimentu a na jeho didaktické uplatnění ve výuce především s ohledem na kvalitu výuky. Směřuje k transdidaktickému zobecnění do celé vzdělávací oblasti přírodních věd, tj. nad rámec jednoho vzdělávacího oboru. Analýza pozorovaného experimentu odhalila obecné didaktické formalismy snižující kvalitu výuky: tzv. odcizené poznání a utajené poznání. Formalismy jsou zaviněny nedostatečnou didaktickou analýzou hloubkové struktury výuky a omezují rozvoj přírodovědné gramotnosti žáků. Navržené alterace směřují k odstranění formalismů a k rozvoji kognitivní aktivizace žáků na podkladě didaktické integrace strukturních složek přírodovědného experimentu: hypotéza - experimentace - pozorování - závěry. ER -
RUSEK, Martin, Jan SLAVÍK and Petr NAJVAR. Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie (Content Construction and the Didactic Use of Scientific Educational Experiment in Chemistry Teaching). \textit{Orbis Scholae}. Praha: Karolinum, 2016, vol.~10, No~2, p.~71-91. ISSN~1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.3.
|