MAZÁČOVÁ, Pavlína. Učící knihovník v perspektivě vzdělávání heterogenní školní třídy k informační gramotnosti (Teaching Librarian in the Perspective of Education Heterogeneous School Classes on Information Literacy). Proinflow : časopis pro informační vědy. Brno: Masarykova univerzita, 2017, vol. 9, No 1, p. 23-31. ISSN 1804-2406.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učící knihovník v perspektivě vzdělávání heterogenní školní třídy k informační gramotnosti
Name (in English) Teaching Librarian in the Perspective of Education Heterogeneous School Classes on Information Literacy
Authors MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Proinflow : časopis pro informační vědy, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1804-2406.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00097236
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) inkluze; heterogenní třída; učící knihovník; informační vzdělávání; informační gramotnost; pedagogika; specální vzdělávání; vývojové poruchy učení
Keywords in English Inclusion; Heterogeneous Class; Teaching Librarian; Information Education; Information Literacy; Pedagogy; Special Education; Developmental Learning Disabilities
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 26/4/2018 14:48.
Abstract
Edukace heterogenní třídy má pedagogická, didaktická i psychologická specifika, přičemž v prostředí veřejné knihovny interaguje s touto edukační skupinou v programech rozvíjejících informační gramotnost učící knihovník většinou bez dostatečné znalosti teorie a praxe speciálního vzdělávání. Předkládaný odborný příspěvek prezentuje vybrané pedagogické a didaktické koncepty, které je žádoucí v praxi inkluzivního vzdělávání směřujícího k rozvoji informační gramotnosti uplatňovat z perspektivy učícího knihovníka. Záměrem autorky je dílčím způsobem přispět k potřebné deskripci problematiky a sekundárně ke kvalitativnímu posunu edukace v informační gramotnosti heterogenních školních tříd v prostředí veřejných knihoven.
Abstract (in English)
Education in a heterogeneous class has pedagogical, didactic and psychological specificities, While interacting with this educational group in a public library environment In programs developing information literacy, the learning librarian mostly Without sufficient knowledge of the theory and practice of special education. Presented The expert contribution presents selected pedagogical and didactic concepts, Which is desirable in the practice of inclusive education towards development Information literacy from the perspective of the librarian. The intention of the author is to make a partial contribution to the description required Issues and secondary to a qualitative shift in education in information Literacy classes of heterogeneous school classes in public library.
PrintDisplayed: 6/9/2024 08:57