D 2017

Kritizujeme RVP oprávněně?

VÁLEK, Jan

Basic information

Original name

Kritizujeme RVP oprávněně?

Name in Czech

Kritizujeme RVP oprávněně?

Name (in English)

Do we criticize Framework Education Program rightfully?

Authors

VÁLEK, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 11. mezinárodní vědecká konference – Didaktická konference 2017, p. 168-176, 9 pp. 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00097291

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-8590-9

Keywords (in Czech)

Rámcový vzdělávací program; PISA; TIMSS; kritika

Keywords in English

Framework Education Program; PISA; TIMSS; criticism

Tags

Reviewed
Změněno: 12/4/2018 10:09, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Závazný kurikulární dokument, Rámcový vzdělávací program, je neustále pod palbou kritiky kvůli tomu, do jaké míry je roztříštěna úroveň znalostí, vědomostí a dovedností žáků jednotlivých škol na stejném vzdělávacím stupni. Ačkoliv je RVP aktualizován, nijak se to nezlepšuje. Při aktualizaci většinou dochází k rozšíření očekávaných výstupů a učiva, ale k redukci nepotřebného obsahu nedochází. Úpravy vazeb mezi jednotlivými oblastmi pokud jsou, tak jen minimální. Meta-výzkumným šetřením shrneme data, která mohou vrhnout jiné světlo na Rámcový vzdělávací program.

In English

An obligatory curriculum document, the Framework Education Program (FEP), is constantly under criticism of the extent to which the level of knowledge, cognition and skills of students in each school is shattered at the same level of education. Although the FEP is upgraded, this situation does not improve. Upgrading leads to extensions of expected outputs and curriculum, but there is no reduction in unnecessary content. Changes in linkages between disciplines if they are, are only minimal. Through a metaresearch survey, we summarize the data that can shed light on the Framework Education Program.