Detailed Information on Publication Record
2017
Kritizujeme RVP oprávněně?
VÁLEK, JanBasic information
Original name
Kritizujeme RVP oprávněně?
Name in Czech
Kritizujeme RVP oprávněně?
Name (in English)
Do we criticize Framework Education Program rightfully?
Authors
VÁLEK, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, 11. mezinárodní vědecká konference – Didaktická konference 2017, p. 168-176, 9 pp. 2017
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/17:00097291
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-8590-9
Keywords (in Czech)
Rámcový vzdělávací program; PISA; TIMSS; kritika
Keywords in English
Framework Education Program; PISA; TIMSS; criticism
Tags
Reviewed
Změněno: 12/4/2018 10:09, Dana Nesnídalová
V originále
Závazný kurikulární dokument, Rámcový vzdělávací program, je neustále pod palbou kritiky kvůli tomu, do jaké míry je roztříštěna úroveň znalostí, vědomostí a dovedností žáků jednotlivých škol na stejném vzdělávacím stupni. Ačkoliv je RVP aktualizován, nijak se to nezlepšuje. Při aktualizaci většinou dochází k rozšíření očekávaných výstupů a učiva, ale k redukci nepotřebného obsahu nedochází. Úpravy vazeb mezi jednotlivými oblastmi pokud jsou, tak jen minimální. Meta-výzkumným šetřením shrneme data, která mohou vrhnout jiné světlo na Rámcový vzdělávací program.
In English
An obligatory curriculum document, the Framework Education Program (FEP), is constantly under criticism of the extent to which the level of knowledge, cognition and skills of students in each school is shattered at the same level of education. Although the FEP is upgraded, this situation does not improve. Upgrading leads to extensions of expected outputs and curriculum, but there is no reduction in unnecessary content. Changes in linkages between disciplines if they are, are only minimal. Through a metaresearch survey, we summarize the data that can shed light on the Framework Education Program.