Detailed Information on Publication Record
2017
Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách
LAZAROVÁ, Bohumíra, Lenka HLOUŠKOVÁ, Milan POL and Kateřina TRNKOVÁBasic information
Original name
Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách
Name (in English)
Changes in the work of school psychologists in pro-inclusive schools
Authors
LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Milan POL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina TRNKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Pedagogická orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1211-4669
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/17:00097319
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
inkluzivní vzdělávání; školní psycholog; školní poradenství; základní škola
Keywords in English
school counselling; school psychologists; inclusive education; basic schools
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 9/4/2018 12:23, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Jednou z možností, jak lze podporovat školy v jejich směřování k inkluzivnímu vzdělávání, je posilování odborného potenciálu škol skrze ustavování nových, poradensky orientovaných funkcí pedagogických pracovníků či dalších specialistů. Mezi tyto specialisty bezesporu patří i školní psychologové a naším záměrem v tomto textu je přiblížit, jak inkluzivní směřování škol proměňuje náhled školních psychologů na svou práci. Na základě empirických dat (vícečetná případová studie) ze dvou základních proinkluzivních škol ukazujeme, jak školní psychologové reflektují svou práci, jak vnímají (staro)nová očekávání učitelů i vedení svých škol a jak nahlížejí vlastní roli v podpoře školy při zvládání zvyšující se diverzity žáků.
In English
One way in which schools can be encouraged in their direction towards inclusion in education is to strengthen the professional potential of schools through the establishment of new, counseling-oriented functions of pedagogical staff and other specialists. These specialists undoubtedly include school psychologists and our intention in this study is to explore how inclusive schooling is changing the view of school psychologists to their work. Based on empirical data (multiple case study) of two basic schools we show how school psychologists rebuild their work, how they perceive new expectations of teachers and leadership of their schools and how they look at their own role in supporting the school in coping with the increasing diversity of pupils.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MU |
|