J 2017

Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách

LAZAROVÁ, Bohumíra, Lenka HLOUŠKOVÁ, Milan POL and Kateřina TRNKOVÁ

Basic information

Original name

Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách

Name (in English)

Changes in the work of school psychologists in pro-inclusive schools

Authors

LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Milan POL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina TRNKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00097319

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání; školní psycholog; školní poradenství; základní škola

Keywords in English

school counselling; school psychologists; inclusive education; basic schools

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 9/4/2018 12:23, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

Jednou z možností, jak lze podporovat školy v jejich směřování k inkluzivnímu vzdělávání, je posilování odborného potenciálu škol skrze ustavování nových, poradensky orientovaných funkcí pedagogických pracovníků či dalších specialistů. Mezi tyto specialisty bezesporu patří i školní psychologové a naším záměrem v tomto textu je přiblížit, jak inkluzivní směřování škol proměňuje náhled školních psychologů na svou práci. Na základě empirických dat (vícečetná případová studie) ze dvou základních proinkluzivních škol ukazujeme, jak školní psychologové reflektují svou práci, jak vnímají (staro)nová očekávání učitelů i vedení svých škol a jak nahlížejí vlastní roli v podpoře školy při zvládání zvyšující se diverzity žáků.

In English

One way in which schools can be encouraged in their direction towards inclusion in education is to strengthen the professional potential of schools through the establishment of new, counseling-oriented functions of pedagogical staff and other specialists. These specialists undoubtedly include school psychologists and our intention in this study is to explore how inclusive schooling is changing the view of school psychologists to their work. Based on empirical data (multiple case study) of two basic schools we show how school psychologists rebuild their work, how they perceive new expectations of teachers and leadership of their schools and how they look at their own role in supporting the school in coping with the increasing diversity of pupils.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects

Files attached