LAZAROVÁ, Bohumíra, Lenka HLOUŠKOVÁ, Milan POL and Kateřina TRNKOVÁ. Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách (Changes in the work of school psychologists in pro-inclusive schools). Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, 2017, vol. 27, No 2, p. 287-307. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2017-2-287.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách
Name (in English) Changes in the work of school psychologists in pro-inclusive schools
Authors LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Milan POL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina TRNKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00097319
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2017-2-287
Keywords (in Czech) inkluzivní vzdělávání; školní psycholog; školní poradenství; základní škola
Keywords in English school counselling; school psychologists; inclusive education; basic schools
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 9/4/2018 12:23.
Abstract
Jednou z možností, jak lze podporovat školy v jejich směřování k inkluzivnímu vzdělávání, je posilování odborného potenciálu škol skrze ustavování nových, poradensky orientovaných funkcí pedagogických pracovníků či dalších specialistů. Mezi tyto specialisty bezesporu patří i školní psychologové a naším záměrem v tomto textu je přiblížit, jak inkluzivní směřování škol proměňuje náhled školních psychologů na svou práci. Na základě empirických dat (vícečetná případová studie) ze dvou základních proinkluzivních škol ukazujeme, jak školní psychologové reflektují svou práci, jak vnímají (staro)nová očekávání učitelů i vedení svých škol a jak nahlížejí vlastní roli v podpoře školy při zvládání zvyšující se diverzity žáků.
Abstract (in English)
One way in which schools can be encouraged in their direction towards inclusion in education is to strengthen the professional potential of schools through the establishment of new, counseling-oriented functions of pedagogical staff and other specialists. These specialists undoubtedly include school psychologists and our intention in this study is to explore how inclusive schooling is changing the view of school psychologists to their work. Based on empirical data (multiple case study) of two basic schools we show how school psychologists rebuild their work, how they perceive new expectations of teachers and leadership of their schools and how they look at their own role in supporting the school in coping with the increasing diversity of pupils.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 30/6/2024 23:11