HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka a Helena SPURNÁ. Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina – pravda, nebo mýtus? Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2017, roč. 20, č. 1, s. 88-121. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2017-1-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina – pravda, nebo mýtus?
Název anglicky Realism of Walter Felsenstein's Music Theatre : truth or myth?
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí) a Helena SPURNÁ (203 Česká republika).
Vydání Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-845X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/17:00094896
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2017-1-6
Klíčová slova česky Walter Felsenstein; Komická opera v Berlíně; hudební divadlo; operní režie; realismus; socialistický realismus; české operní divadlo
Klíčová slova anglicky Walter Felsenstein; Komische Oper Berlin; Music Theatre; opera direction; Realism; Social Realism; Czech opera theatre
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 20. 4. 2018 10:28.
Anotace
Studie se zabývá konceptem hudebního divadla, jenž je spjat s tvorbou významného německého operního režiséra Waltera Felsensteina (1901–1975). Východiskem se stala monumentální monografie Borise Kehrmanna Vom Expressionismus zum verordneten "Realisti­ schen Musiktheater". Walter Felsenstein – Eine dokumentarische Biographie 1901 bis 1951 (2015), podrobující zásadní revizi představu o Felsensteinovi jako o režisérovi, který ve svých operních inscenacích realizoval přístupy realismu jakožto uměleckého stylu. Přítomná studie si neklade za cíl pouhou sumarizaci základních tezí Kehrmannovy knihy. Ohlas a recepce Felsensteinových operních režií v zahraničí, zejména pak v zemích tzv. východního bloku, autorky přivedly k nutnosti přezkoumat situaci v domácím kontextu, resp. v českých operních divadlech. Záměrem bylo položit si otázku, jak byl Felsensteinův vklad do inscenování opery přijímán v českém prostředí a zda tu našel své stoupence.
Anotace anglicky
The study deals with Music Theatre of Walter Felsenstein (1901–1975), a renowned German opera director of the 20 th century. It is based on the seminal monograph of estimable size by Boris Kehrmann, Vom Expressionismus zum verordneten "Realistischen Musiktheater". Walter Felsenstein – Eine dokumentarische Biographie 1901 bis 1951 (2015) that revisits Felsenstein's directorial style and questions the presumption that he employed Realistic techniques in his operatic productions. However, the study does not merely summarize the issues introduced by Kehrmann. Since Felsenstein's directorial style gained acceptance over the countries of the so-called Eastern Bloc, reception of Felsenstein's work in Czech opera is the subject of inquiry, exploring the alleged influences and supporters of the director.
Návaznosti
GA15-06548S, projekt VaVNázev: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Akronym: MWOSTB)
Investor: Grantová agentura ČR, Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 02:00