J 2017

Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina – pravda, nebo mýtus?

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Helena SPURNÁ

Basic information

Original name

Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina – pravda, nebo mýtus?

Name (in English)

Realism of Walter Felsenstein's Music Theatre : truth or myth?

Authors

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Helena SPURNÁ (203 Czech Republic)

Edition

Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-845X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00094896

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Walter Felsenstein; Komická opera v Berlíně; hudební divadlo; operní režie; realismus; socialistický realismus; české operní divadlo

Keywords in English

Walter Felsenstein; Komische Oper Berlin; Music Theatre; opera direction; Realism; Social Realism; Czech opera theatre

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 20/4/2018 10:28, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Studie se zabývá konceptem hudebního divadla, jenž je spjat s tvorbou významného německého operního režiséra Waltera Felsensteina (1901–1975). Východiskem se stala monumentální monografie Borise Kehrmanna Vom Expressionismus zum verordneten "Realisti­ schen Musiktheater". Walter Felsenstein – Eine dokumentarische Biographie 1901 bis 1951 (2015), podrobující zásadní revizi představu o Felsensteinovi jako o režisérovi, který ve svých operních inscenacích realizoval přístupy realismu jakožto uměleckého stylu. Přítomná studie si neklade za cíl pouhou sumarizaci základních tezí Kehrmannovy knihy. Ohlas a recepce Felsensteinových operních režií v zahraničí, zejména pak v zemích tzv. východního bloku, autorky přivedly k nutnosti přezkoumat situaci v domácím kontextu, resp. v českých operních divadlech. Záměrem bylo položit si otázku, jak byl Felsensteinův vklad do inscenování opery přijímán v českém prostředí a zda tu našel své stoupence.

In English

The study deals with Music Theatre of Walter Felsenstein (1901–1975), a renowned German opera director of the 20 th century. It is based on the seminal monograph of estimable size by Boris Kehrmann, Vom Expressionismus zum verordneten "Realistischen Musiktheater". Walter Felsenstein – Eine dokumentarische Biographie 1901 bis 1951 (2015) that revisits Felsenstein's directorial style and questions the presumption that he employed Realistic techniques in his operatic productions. However, the study does not merely summarize the issues introduced by Kehrmann. Since Felsenstein's directorial style gained acceptance over the countries of the so-called Eastern Bloc, reception of Felsenstein's work in Czech opera is the subject of inquiry, exploring the alleged influences and supporters of the director.

Links

GA15-06548S, research and development project
Name: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Acronym: MWOSTB)
Investor: Czech Science Foundation