HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Helena SPURNÁ. Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina – pravda, nebo mýtus? (Realism of Walter Felsenstein's Music Theatre : truth or myth?). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2017, vol. 20, No 1, p. 88-121. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2017-1-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina – pravda, nebo mýtus?
Name (in English) Realism of Walter Felsenstein's Music Theatre : truth or myth?
Authors HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Helena SPURNÁ (203 Czech Republic).
Edition Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-845X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00094896
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2017-1-6
Keywords (in Czech) Walter Felsenstein; Komická opera v Berlíně; hudební divadlo; operní režie; realismus; socialistický realismus; české operní divadlo
Keywords in English Walter Felsenstein; Komische Oper Berlin; Music Theatre; opera direction; Realism; Social Realism; Czech opera theatre
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 20/4/2018 10:28.
Abstract
Studie se zabývá konceptem hudebního divadla, jenž je spjat s tvorbou významného německého operního režiséra Waltera Felsensteina (1901–1975). Východiskem se stala monumentální monografie Borise Kehrmanna Vom Expressionismus zum verordneten "Realisti­ schen Musiktheater". Walter Felsenstein – Eine dokumentarische Biographie 1901 bis 1951 (2015), podrobující zásadní revizi představu o Felsensteinovi jako o režisérovi, který ve svých operních inscenacích realizoval přístupy realismu jakožto uměleckého stylu. Přítomná studie si neklade za cíl pouhou sumarizaci základních tezí Kehrmannovy knihy. Ohlas a recepce Felsensteinových operních režií v zahraničí, zejména pak v zemích tzv. východního bloku, autorky přivedly k nutnosti přezkoumat situaci v domácím kontextu, resp. v českých operních divadlech. Záměrem bylo položit si otázku, jak byl Felsensteinův vklad do inscenování opery přijímán v českém prostředí a zda tu našel své stoupence.
Abstract (in English)
The study deals with Music Theatre of Walter Felsenstein (1901–1975), a renowned German opera director of the 20 th century. It is based on the seminal monograph of estimable size by Boris Kehrmann, Vom Expressionismus zum verordneten "Realistischen Musiktheater". Walter Felsenstein – Eine dokumentarische Biographie 1901 bis 1951 (2015) that revisits Felsenstein's directorial style and questions the presumption that he employed Realistic techniques in his operatic productions. However, the study does not merely summarize the issues introduced by Kehrmann. Since Felsenstein's directorial style gained acceptance over the countries of the so-called Eastern Bloc, reception of Felsenstein's work in Czech opera is the subject of inquiry, exploring the alleged influences and supporters of the director.
Links
GA15-06548S, research and development projectName: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Acronym: MWOSTB)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 24/4/2024 16:32