D 2017

Role malých a středních podniků v marketingových aktivitách destinace

ŠAUER, Martin

Basic information

Original name

Role malých a středních podniků v marketingových aktivitách destinace

Name (in English)

Role of SMEs in destination marketing activities

Authors

ŠAUER, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, XX. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. p. 674-682, 9 pp. 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/00216224:14560/17:00097388

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-8587-9

UT WoS

000426864500088

Keywords (in Czech)

Destinační marketing; spolupráce; branding

Keywords in English

Destination marketing; collaboration; branding
Změněno: 25/4/2019 10:54, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Cílem článku je diskutovat roli malých a středních podniků v marketingových aktivitách destinace. Detailně rozebírá marketingové aktivity v jednotlivých fázích marketingového trychtýře a analyzuje postavení malých firem v těchto aktivitách. Článek také upozorňuje na nutnost vzájemné kooperace podnikatelů v cestovním ruchu, nutně ne však ve všech aktivitách a za všech okolností. Základní platformou pro kooperaci jsou strategické obchodní oblasti (SBA) definované Beritellim, Laesserem a Biegerem (2014), které v sobě integrují ucelený soubor služeb a dalších prvků nabídky destinace nabízený určitému segmentu poptávky. Rozbor marketingového trychtýře destinace ukázal, že mezi hlavní oblasti kooperace MSP patří budování brandu SBA, vnitřní marketing destinace, propojování dílčích služeb nebo post-nákupní servis. Klíčovým předpokladem je znalost návštěvníků a charakteru jejich chování.

In English

The aim of the article is to discuss the role of SMEs in destination marketing activities. We consider in detail the main marketing activities in each stage of the marketing funnel and analyses the position of small businesses in these activities. The article also highlights the need for cooperation in the tourism businesses, but not necessarily in all activities and in all circumstances. The basic platform for cooperation are strategic business areas (SBAs) defined by Beritelli, Laesser and Bieger (2014), which integrate a comprehensive set of services and other elements of the destination. Collaboration within the SBA creates value for visitors. Analysis of the destination marketing funnel showed that the main areas of the SMEs cooperation include SBA brand building, internal marketing of destination, linking individual services or post-purchase services. A key prerequisite is the knowledge of visitors and the nature of their behaviour.

Links

MUNI/A/1046/2016, interní kód MU
Name: Primární výzkum malých a středních podnikatelů v cestovním ruchu (Acronym: MSPCR)
Investor: Masaryk University, Category A