B 2016

Schůzky Jeana Cocteaua se smrtí

NOVOTNÁ, Miroslava

Základní údaje

Originální název

Schůzky Jeana Cocteaua se smrtí

Název česky

Schůzky Jeana Cocteaua se smrtí

Název anglicky

Jean Cocteau meetings with death

Autoři

NOVOTNÁ, Miroslava

Vydání

1. vyd. Brno, 229 s. 2016

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60201 General language studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-7609-9

Štítky

Munipress
Změněno: 14. 5. 2018 08:45, doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

Celý svůj život se Jean Cocteau (1889–1963) střetával se smrtí. Ta odváděla jeho nejbližší přátele tak často a tak krutě, že se nutně stala jednou z důležitých postav jeho děl, pokud ne tou nejdůležitější (filmy Básníkova smrt, Orfeus, Orfeova závěť, divadelní hry Orfeus, Bacchus, Antigona, Pekelný stroj a další). Snad také právě proto po celý svůj život hledal cesty, jak se ke smrti přiblížit, jak ji uvést do svého vlastního poetického vnímání světa. Smrt s velkým počátečním písmenem je v jeho díle Kněžnou, Princeznou, krásnou ženou, která miluje Básníka, a právě proto dělá vše, co je v její moci, aby se k němu přiblížila. Dalším důležitým prvkem (archetypem) v Cocteauově tvorbě je postava Orfea, s níž se básník Jean Cocteau ztotožňuje, které dává různé divadelní a filmové vyznění, ať už přímo prostřednictvím Orfea, nebo bytostí, která je se smrtí neodvratně spojena. V naší monografii se zabýváme postavou smrti (Smrti) a Orfea především v autorově divadelní a pak ve filmové tvorbě tam, kde má orfeovský archetyp svůj vývoj. Život i dílo Jeana Cocteaua vyvolávaly a dosud vyvolávají rozporuplné reakce. Je však nesporné, že v dnešní době je Cocteauovo dílo přijímáno pozitivněji, než tomu bylo za jeho života. V českém prostředí je znám jen pouhý zlomek obsáhlého díla tohoto francouzského umělce.

Anglicky

During all his life Jean Cocteau (1889–1963) was facing death. The death has been taking away his best friends so often and harshly that the death necesarilly had become one of the most important, if not directly the principal, figures of his works (the movies The Death of Poet, Orfeus, The Testament of Orfeus, theatre plays Bacchus, Antigona, Evil Machine and others). Perhaps that is the reason why Cocteau all his life was seeking ways how to draw close to death, how to include it into his poetic imagery. The Death as a character in his works tends to be Noblewoman, Princess, a beautiful woman who loves the poet and tries to do everything possible to draw close to him. In our monography we deal with the personality of death (The Death) mainly in author’s theatre and film creation, the psychologic-literatural essence of the Death, its influence on author´s creative attitudes. The work and the life of Cocteau always rose many reactions full of contradiction. But it is indisputable that today Cocteau´s work is accepted more positively than during his life. In the Czech ambient just a fragment of his vast literatural work is known.
Zobrazeno: 10. 11. 2024 15:29