OKÁČOVÁ, Marie. Ut pictura poesis: Vizuální poezie (pozdní) antiky. In 25. ročník Letní školy klasických studií. Brno. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ut pictura poesis: Vizuální poezie (pozdní) antiky
Název anglicky Ut pictura poesis: Visual Poetry of (Late) Antiquity
Autoři OKÁČOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 25. ročník Letní školy klasických studií. Brno, 2017.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14640/17:00097436
Organizační jednotka Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova česky vizuální poezie; technopaegnia; carmina figurata; obrysové básně; intextové básně; carmina cancellata; metrické hříčky; Optatianus
Klíčová slova anglicky visual poetry; technopaegnia; carmina figurata; outline poems; intextual poetry; carmina cancellata; metrical experiments; Optatianus
Štítky carmina cancellata, intextual poetry, metrical experiments, outline poems
Změnil Změnila: Mgr. Marie Okáčová, Ph.D., učo 52294. Změněno: 25. 4. 2018 21:20.
Anotace
Přednáška byla věnována antické vizuální poezii, která představuje jeden z experimentálních způsobů zacházení s textem typických pro pozdně antickou literaturu. Tato tvorba byla představena ve svém vývoji, od prvních náznaků aktualizace vizuální složky textu v archaické řecké kultuře přes helénistické "obrysové" básně až po mistrovské dílo římského autora Publilia Optatiana Porfyria (3./4. stol. po Kr.), jehož technicky rafinová tvorba, zarhnující jednak figurální básně "obrysové" a intextové (carmina cancellata), jednak důmyslné metrické hříčky, ztělesňuje - řečeno s Rolandem Barthesem - "pisatelný" text par excellence.
Anotace anglicky
The lecture was devoted to ancient visual poetry as one of the characteristic textual forms of Late Antiquity. A chronological overview of this experimental technique was provided, running from the very first attempts at graphic manipulation with text in Archaic Greece through Hellenistic outline poems up to the masterpiece by the Roman poet Publilius Optatianus Porfyrius (3/4 century AD). Optatianus´s work, comprising both outline and intextual poems, as well as ingenious metrical experiments, represents - in the terminology of Roland Barthes - a "writerly" text par excellence.
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 05:46