k
2017
Ontologie, epistemologie a epidemiologie morálních intuic aneb Jak je důležité míti Rytmuse
HORSKÝ, Jan
Základní údaje
Originální název
Ontologie, epistemologie a epidemiologie morálních intuic aneb Jak je důležité míti Rytmuse
Název anglicky
Ontology, Epistemology & Epidemiology of Moral Intuitions or On the Importance of Having the Rytmus
Vydání
HEREDITAS 2017, Trnava, 10. - 11. marca 2017, 2017
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/17:00097565
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
moral intuition; morality; ontological and epistemic status of; epidemiology; narrative art; rap
V originále
Z morální intuice se v posledních 15 letech stal naprosto klíčový pojem pro disciplíny zabývající se empirickým studiem morálky a zdá se, že nutnost popasovat se s tímto fenoménem se nevyhne dokonce ani více tradičně orientovaným morálním filosofům. Cílem příspěvku je vykreslit morální intuici jako ústřední a zároveň mnohovrstevnatý koncept v rámci zkoumání morálky. Za tím účelem stručně představím hlavní linie mého výzkumu, v nichž morální intuice zkoumám z hlediska jejich i) ontologie („Co to jsou morální intuice?“), ii) epistemologie („Jsou spolehlivým zdrojem morálního poznání?“) a iii) epidemiologie („Jak vznikají a mění se?“). Největší pozornost přitom budu věnovat otázce poslední, v rámci jejíhož zodpovídání se zaměřím na roli, kterou v šíření morálních představ sehrávají narativní umělecké formy.
Anglicky
Over the last 15 years, moral intuition has become one of the most crucial terms in disciplines dedicated to the empirical study of morality and it seems that even more traditionally oriented moral philosophers will be forced to deal with it. The aim of the paper is to portray moral intuition as a central yet multi-layered concept in the study of morality. For that purpose, I will briefly introduce the main lines of my research, in which I examine moral intuitions in terms of their (i) ontology ("What is a moral intuition?"), (ii) epistemology ("Are they a reliable source of moral knowledge?") and (iii) epidemiology ("What is their origin and how do they change?"). Mainly, I will focus on the last question and the role of narrative art in the diffusion of moral ideas.
Návaznosti
MUNI/A/0837/2016, interní kód MU | Název: Výzvy současné filozofie | Investor: Masarykova univerzita, Výzvy současné filozofie, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
|
Zobrazeno: 14. 11. 2024 18:08