J 2017

„Jen pro pár kin a hodně lacino". Hrané filmy v obchodních plánech pražských výroben mezi lety 1911 a 1915

VEČEŘA, Michal

Basic information

Original name

„Jen pro pár kin a hodně lacino". Hrané filmy v obchodních plánech pražských výroben mezi lety 1911 a 1915

Name (in English)

"Only for few cinemas and cheapest as possible". Fictions films in entrepreneurial strategies of Prague producers between 1911 and 1915

Authors

VEČEŘA, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2017, 0862-397X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60405 Studies on Film, Radio and Television

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00097601

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

production; adverts; fiction films

Tags

Změněno: 20/3/2018 10:55, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Abstract

V originále

Před rokem 1915 byla filmová produkce v českých zemích v úplných začátcích a její další rozvoj omezovala celá řada faktorů - od nedostatku financí po problém s distribucí. Soudobí podnikatelé museli hledat cestu jak minimalizovat riziko finanční ztráty, což obvykle vedlo k diverzifikaci jejich aktivit. Předkládaná studie analyzuje tento problém na příkladu čtyř pražských společností - Kinofy, Illusionfilmu, Lucernafilmu a ASUMu. V závislosti na uplatněné strategii se tyto společnosti dají rozdělit na dvě skupiny. Zatímco ASUM se snažil natáčet vícedílné fikční filmy založené na hvězdné osobnosti Anduly Sedláčkové, tak ostatní tři se zaměřily převážně na oblast nonfikční produkce a reklam.

In English

Before 1915, film production in Czech lands was in its beginnings and further development was limited by many factors -- from the lack of money to problems with distribution. Contemporary entrepreneurs had to find their way to minimize the risk of financial loss -- their efforts usually lead to the diversification of activities. Presented study aimes to analyze the problem on the example of the first four Czech producers -- Kinofa, Illusionfilm, Lucernafilm and ASUM. Depending on applied strategies, these companies can be further divided in two groups. While ASUM tried to make multiple-reel fiction movies using the star image of Andula Sedláčková, the other three concentrated itself mainly in the area of nonfiction films and adverts.

Links

MUNI/A/1077/2016, interní kód MU
Name: Kontinuita a změna v dějinách kinematografie
Investor: Masaryk University, Category A