VEČEŘA, Michal. „Jen pro pár kin a hodně lacino". Hrané filmy v obchodních plánech pražských výroben mezi lety 1911 a 1915 ("Only for few cinemas and cheapest as possible". Fictions films in entrepreneurial strategies of Prague producers between 1911 and 1915). Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2017, vol. 29, No 1, p. 5-27. ISSN 0862-397X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Jen pro pár kin a hodně lacino". Hrané filmy v obchodních plánech pražských výroben mezi lety 1911 a 1915
Name (in English) "Only for few cinemas and cheapest as possible". Fictions films in entrepreneurial strategies of Prague producers between 1911 and 1915
Authors VEČEŘA, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2017, 0862-397X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00097601
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English production; adverts; fiction films
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Changed: 20/3/2018 10:55.
Abstract
Před rokem 1915 byla filmová produkce v českých zemích v úplných začátcích a její další rozvoj omezovala celá řada faktorů - od nedostatku financí po problém s distribucí. Soudobí podnikatelé museli hledat cestu jak minimalizovat riziko finanční ztráty, což obvykle vedlo k diverzifikaci jejich aktivit. Předkládaná studie analyzuje tento problém na příkladu čtyř pražských společností - Kinofy, Illusionfilmu, Lucernafilmu a ASUMu. V závislosti na uplatněné strategii se tyto společnosti dají rozdělit na dvě skupiny. Zatímco ASUM se snažil natáčet vícedílné fikční filmy založené na hvězdné osobnosti Anduly Sedláčkové, tak ostatní tři se zaměřily převážně na oblast nonfikční produkce a reklam.
Abstract (in English)
Before 1915, film production in Czech lands was in its beginnings and further development was limited by many factors -- from the lack of money to problems with distribution. Contemporary entrepreneurs had to find their way to minimize the risk of financial loss -- their efforts usually lead to the diversification of activities. Presented study aimes to analyze the problem on the example of the first four Czech producers -- Kinofa, Illusionfilm, Lucernafilm and ASUM. Depending on applied strategies, these companies can be further divided in two groups. While ASUM tried to make multiple-reel fiction movies using the star image of Andula Sedláčková, the other three concentrated itself mainly in the area of nonfiction films and adverts.
Links
MUNI/A/1077/2016, interní kód MUName: Kontinuita a změna v dějinách kinematografie
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 24/4/2024 22:15