JIRÁSEK, Michal. Simulation-based Influence of Aspiration Models on Firms' Behavior. Online. In L. Kuchynková. Proceedings of the International Scientific Conference of Business Economics, Management and Marketing ISCOBEMM 2017. Brno: Masaryk University, 2017. s. 101-109. ISBN 978-80-210-8714-9. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Simulation-based Influence of Aspiration Models on Firms' Behavior
Autoři JIRÁSEK, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání Brno, Proceedings of the International Scientific Conference of Business Economics, Management and Marketing ISCOBEMM 2017, od s. 101-109, 9 s. 2017.
Nakladatel Masaryk University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50600 5.6 Political science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Kód RIV RIV/00216224:14560/17:00097616
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-210-8714-9
UT WoS 000432090800011
Klíčová slova anglicky aspiration models; firm behavior; simulation-based testing
Změnil Změnil: Mgr. Pavel Sedláček, učo 23217. Změněno: 27. 4. 2020 23:05.
Anotace
According to the behavioral theory of the firm, the performance feedback process is one of the key factors influencing firms’ decisions on strategies and their changes. The research contained in this paper compares the influence of four classical aspiration models (historical, social, mixed and switching) on firms’ strategy choices. Using NetLogo simulation software, a simple model of firms’ behavior is constructed and used to analyse these effects. The role of the social aspiration model is highlighted as it partially differs from the other aspiration models analysed. This indicates the need to focus attention on a firm’s reference group of competitors. In general, the paper advocates the use of simulation for behavioral research as a useful, though supplementary, tool for researchers.
Návaznosti
MUNI/A/0878/2016, interní kód MUNázev: Cyklus strategické chování-výkonnost podniku a faktory jej ovlivňující
Investor: Masarykova univerzita, Cyklus strategické chování-výkonnost podniku a faktory jej ovlivňující, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 03:13